نصیریان فرهنگ غذای روح و جان یک ملت است خزاعی چراغ سینما خاموش


تهران- ایرنا- بازیگر فیلم «گاو»، گفت: فرهنگ معمولا در ردیف پایین اولویت ها قرار می گیرد ولی فرهنگ غذای روح و جان یک ملت است. روح و جان یک ملت با فیلم، تئاتر، نقاشی و هنر تغذیه می شود.


به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، علی نصیریان در آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر و در مراسم بزرگداشت احمدرضا معتمدی کارگردان و فیلمنامه نویس پیشکسوت سینما، گفت: خیلی خوشحالم که از اواخر دهه ۱۳۲۰ که وارد کار نمایش شدم، به خصوص در حوزه تئاتر و سینما تا این اندازه خوب کار شده و تا این حد رشد کردیم.


وی افزود: سینمای جدید ما قبل از انقلاب در اواخر دهه ۴۰ با سینماگران فرهیخته و فیلم‌های خوب آغاز شد و بعد از انقلاب رشد کرد. خدا را شاکرم که از آن زمان که در خرابه ها و خیابان ها تمرین می کردم، به اینجا رسیدیم که امروز فیلم‌های ایرانی در جشنواره های خارجی حضور پیدا می‌کنند.


نصیریان درباره احمدرضا معتمدی نیز گفت: یک فیلم با ایشان کار کردم و از لحاظ کردار، رفتار، تفکر و اندیشه، تسلط بر کار و درک سینما بسیار از کار با ایشان لذت بردم.


این بازیگر پیشکسوت با بیان این که پشتوانه یک هنرمند در هر زمینه هنری که کار می کند فرهنگ است، خاطرنشان کرد: هنرمندی که می خواهد وارد مقوله هنر شود اول باید با الفبای فرهنگ و خود فرهنگ آشنا شود.


وی افزود: شناخت فرهنگ به خصوص امروز که با پیشرفت در حوزه اطلاعات و ارتباطات، کتاب و ترجمه و ارتباط با دنیا به اینجا رسیدیم اهمیت ویژه‌ای دارد. سال ۱۳۳۰ که وارد کار تئاتر شدم فقط یک کتاب تئاتر بود اما امروز جوان های ما سیلی از اطلاعات و امکانات را در اختیار دارند.


علی نصیریان با سلول به سلول وجودش کار می‌کند


دکتر احمدرضا معتمدی نیز در این مراسم، گفت: از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و علی نصیریان کمال سپاسگزاری را دارم. علی نصیریان با سلول به سلول وجودش کار می‌کند و همه هنر خود را با اخلاق در هم می‌آمیزد. من از همکاری با ایشان بسیار خرسند هستم. او همواره به دیسیپلین تئاتری متعهد بود و من از او مسائل بسیاری را یاد گرفتم.


معتمدی در ادامه بیان کرد: من در ابتدای انقلاب ساده‌لوحانه شیفته شعار طرحی نو براندازیم شدم و امروز فهمیدم علم برای بیان طرح‌های جدید کافی نیست بلکه فلسفه علم است که با بررسی نظریات علمی، نظریه‌پردازی‌های جدیدی را جهت ارتقای سطح کیفی علم مورد بحث ارائه می‌دهد. من هم سی سال مشغول بررسی و نوشتن کتاب فلسفه فیلم بودم و طولانی شدن این روند به دلیل ذات خود این جریان است.


وی در پایان گفت: نظریه خیال منفصل سهروردی منطبق بر سینما و راهگشا است و می‌تواند مسیر هنرمند را باز کند. یا نظریات ملاصدرا بسیار مورد تامل است و باید به آن پرداخت. باید از همسرم هم تشکر کنم که سی سال با حقوق مختصر معلمی زندگی کردم و می‌خواهم بگویم که بسیار دوستش دارم.


چراغ سینما خاموش نشد


محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی، در ادامه این مراسم اظهار داشت: از همه مردم خوب و دوستان که در مناطق محروم برای اولین بار جشنواره فیلم فجر را برگزار کردند، از ستاد برگزاری جشنواره و مسعود نقاش زاده، دبیر جشنواره که در اوج کرونا ایستادند، تشکر می‌کنم. 


وی افزود: ظهور و بروز این مقاومت و این ایستادگی را می بینم. کسانی که در بدترین شرایط تلاش کردند چراغ سینما خاموش نشود. در این جشنواره فرصتی برای من فراهم شد تا خدمتگزار سینمای ایران باشم.



دیدگاهتان را بنویسید