روز جهانی ماما ۴ موردی که باید در مورد آن ها بدانید


چرا باید روزی را به نام ماما در تقویم جشن بگیریم؟ ماماها همان کسانی هستند که از سال‌ها پیش به خانه‌ها می‌آمدند و قابله نام داشتند؟


چرا ماماها مهم هستند؟ خیلی از ما ممکن است فکر کنیم مامایی منحصر به گذشته‌ها بوده و امروز در این دنیا نقش زیادی ندارد اما اشتباه می‌کنیم چون آمارها نشانمان می‌دهد که سلامت مادران و نوزادان هنوز هم به هنر این ماهران تجربی و علمی امروزی وابسته است. حال بهتر است بپرسیم آن‌ها چه تأثیری در سلامت مادران و نوزادان دارند؟ از آنجا که سازمان ملل متحد روز ماماها را در سراسر جهان جشن می‌گیرد، ما به ۴ نکته مهم اشاره می‌کنیم. همه ما باید درباره نقش اساسی آنها در جوامع بدانیم.


۱. ماماها هر ساله جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهند!


ماماها یک تازه مادر خسته را چک می‌کنند. از سال ۱۹۹۰ جهان شاهد کاهش مداوم مرگ و میر نوزادان بوده است. زیرا از آن به بعد بخش عمده‌ای از زنان مراقبت‌های مامایی را تجربه کرده‌اند: از ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۷۹ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.


طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) مامایی، مرگ و میر مادران و نوزادان را بیش از ۸۰ درصد کاهش می‌دهد و زایمان زودرس را تا ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.


با این وجود صدها هزار زن و نوزاد هر سال در دوران بارداری و زایمان می‌میرند. آژانس بهداشت جنسی و باروری سازمان ملل متحد بیشتر این مرگ‌ها را قابل پیشگیری می‌داند. اکثر قریب به یقین این زنان به دلیل جلوگیری از خدمات ماماها جان خود را از دست دادند.



روشن است که زنان همیشه در بیمارستان‌ها زایمان نمی‌کنند و در واقع، آنها معمولاً در خانه‌های خود تحت هدایت یک زن با تجربه زایمان می‌کنند. افرادی که در امر زایمان تخصص دارند و به طور طبیعی زایمان را انجام می‌دهند و به آن‌ها ماما گفته می‌شود. روز جهانی ماماها به ما یادآوری می‌کند که بدن زنان قادر به به دنیا آوردن و زایمان کودک بدون برخی از روش‌های تهاجمی است که توسط برخی از متخصصان زنان و زایمان به کار می‌رود.



۲. هنوز در جهان کمبود ماما وجود دارد!


وقتی همه ما از کارهای شگفت‌انگیز ماماها حرف می‌زنیم باید بدانیم که کمبود ماماها بخصوص در کشورهای در حال توسعه وجود دارد! این بدان معناست که بسیاری از چالش‌ها همچنان در این کشورها وجود دارد و بسیاری از ماماها عدم حمایت، وضعیت پایین و دستمزد ضعیف را تجربه می کنند.



۳. ماماها مراقبت‌های پزشکی حیاتی را هم انجام می‌دهند


ماماها نه تنها جان مادران و نوزادان را نجات می‌دهند بلکه طیف گسترده‌ای از سایر خدمات مهم پزشکی را نیز ارائه می‌دهند. آن‌ها می‌توانند غربالگری سرطان دهانه رحم و سرطان سینه و همچنین ارائه مشاوره و خدمات را انجام دهند. در برخی از کشورها، آن‌ها همچنین قادر به انجام مراقبت‌های اساسی اضطراری در مورد زنان و زایمان هستند.



در این زمینه بخوانید:



۴. ماماها مدافعان مهم حقوق زنان هستند


ما نمی‌توانیم از اهمیت ماماها حرف بزنیم بدون اینکه درمورد اقداماتشان از نظر پیشرفت حقوق زنان در سراسر جهان صحبت کنیم. آنها می توانند به بازماندگان خشونت مبتنی بر جنسیت کمک کنند. همچنین آن‌ها برای جلوگیری از مثله کردن دستگاه تناسلی زنان (FGM) نیز کمک می‌کنند.


چگونه روز جهانی ماماها را جشن بگیریم


یکی از بهترین راه‌های جشن روز جهانی ماماها، یادگیری در مورد مامایی و نقشی است که در فرزندآوری دارد. اگر می‌دانید که یک ماما در به دنیا آوردن فرزندتان کمک کرده است، حتما کارت تشکر برای او ارسال کنید یا با او تماس بگیرید. به یاد داشته باشیم مامایی، میزان شیردهی و پیامدهای روانی و اجتماعی را بهبود می‌بخشد و باعث کاهش استفاده از مداخلات، به خصوص در بخش‌های سزارین می‌شود.




کلیه‌ها بخش مهمی از بدن ما هستند و با خوردن این نوشیدنی‌ها می‌توانیم به عملکرد آن‌ها کمک کنیم.



دیدگاهتان را بنویسید