جلسه های سران قوا ظرفیتی عالی ورای بروکراسی اداری
تهران- ایرناپلاس- سلسله نشستهایی که هر از چندگاهی به عنوان «جلسه سران سه قوه» برگزار میشود، یکی از معدود جلسههایی است که در فواصل کوتاه بین عالیترین مقامهای اجرایی، قضایی و پارلمانی کشور تشکیل میشود و نزدیکترین آن مربوط به شنبه گذشته (۱۵ آبان) است که به میزبانی رئیسجمهوری برگزار شد.
به گزارش ایرناپلاس، اگرچه به طور معمول، درباره محتویات مورد بحث در این جلسهها، اخبار مشروحی منتشر نمیشود اما از ترکیب سه نفره حاضران میتوان فهمید که مهمترین، بهروزترین و با اولویتترین مسائل جامعه در آن بررسی میشود که شامل همه حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جاری کشور است.
با اینکه برگزاری جلسههای از این دست در دوران مختلفی از حیات جمهوری اسلامی قابل تصور است، رسمیت یافتن و برگزاری منظم آن، به صورت چرخشی و هر هفته به میزبانی یکی از سران قوا، ویژگی خاصی به آن بخشیده که به نظر میرسد این شکل از برگزاری، عمر چندان درازی نداشته باشد.
در چند سال اخیر اگرچه جلسههای سران قوا هر از چندگاهی برگزار میشده است اما دستور و ابتکار رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۷ پس از شکلگیری معادلههای جدید پسابرجامی و زیادهخواهیهای رئیسجمهوری وقت آمریکا، به این جلسهها شکلی تخصصیتر بخشید و از دل آن «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» متولد شد؛ شورایی که ایده تشکیل آن در نشست سران قوا با رهبر معظم انقلاب در هشتم اردیبهشت ۱۳۹۷ مطرح شد و با تأکید ایشان بر تشکیل «اتاق جنگ اقتصادی» پاگرفت و نخستین جلسه آن کمتر از یک ماه بعد (در خرداد ۱۳۹۷) برگزار شد. از آن تاریخ به بعد، اهمیت جلسههای هماهنگی سران سه قوه بیشتر درک شد و شکل منظمتری به خود گرفت.
در دوره جدید اما، یک تغییر مهم سیاسی در کشور سبب شده است که این جلسهها غنای بیشتری یافته و به قول رئیس مجلس شورای اسلامی در شهریورماه گذشته، «همدلی خوبی بین سران قوا» وجود داشته باشد. این «همدلی» بعد از تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و همچنین مدیریت قوه قضائیه، یک سال پس از تغییر ترکیب مجلس شورای اسلامی رخ داده است؛ تحولی امیدبخش برای حل مهمترین معضلات کشور با شکلگیری سه قوهای که فارغ از اختلافهای مرسوم سیاسی، عزم خود را برای حل مهمترین معضلات کشور جذب کردهاند.
بررسی جنبههای سیاسی و سلیقههای فکری-جناحی قوای سهگانه کشور در ۳۲ سال گذشته نشان میدهد، هیچ دورهای به اندازه حال حاضر، ترکیب سران قوا (و ترکیب داخلی همکاران آنها) هماهنگ و همدل نبوده و فرصتی تاریخی برای همافزایی و جهش تاریخی در بهبود امور ایران اسلامی فراهم نبوده است.
بررسی جنبههای سیاسی و سلیقههای فکری-جناحی قوای سهگانه کشور در ۳۲ سال گذشته نشان میدهد، هیچ دورهای به اندازه حال حاضر، ترکیب سران قوا (و ترکیب داخلی همکاران آنها) هماهنگ و همدل نبوده و فرصتی تاریخی برای همافزایی و جهش تاریخی در بهبود امور ایران اسلامی فراهم نبوده است؛ به این شکل که رئیس قوه قضائیه همکار نزدیک رئیسجمهوری در دستگاه قضایی بوده و رئیس کنونی مجلس نیز ارتباط تنگاتنگی با رئیسجمهوری دارند؛ این ترکیب ایدهآل اگر چنانچه گرفتار خطای چشمپوشی از وظایف و همپوشانی سیاسی و همسلیقگی نشود، میتواند مقدمات یک برنامهریزی مطلوبِ سهسویه میان مهمترین ارکان نظام باشد تا بخش مهمی از عقبماندگیهای به ارث رسیده را جبران کند.
از سوی دیگر، با تحولات اقتصادی-اجتماعی سه سال و نیم اخیر که بخشی از آن حاصل خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و ورود خسارتبار متغیرهای کرونا و خشکسالی است، کشورمان در شرایط خاصی از منظر تحولات و مشکلات داخلی و خارجی قرار گرفته است و بیش از هر زمان دیگری در سه دهه اخیر نیازمند همدلی واقعی (و نه فقط زبانی) مدیران ارشد قواست.
این شرایط خاص به یک انسجام فکری، عملی، اجرایی و مراوداتی بین سه قوه اصلی کشور نیاز دارد که خوشبختانه با تدبیر رهبر معظم انقلاب، همراستای دیگر نهادهای حاکمیتی قرار گرفته و بارقههایی از امید را در دل میلیونها ایرانی آفریدهاند؛ امیدی واقعی و تحولساز برای توقف میانمدت اختلافهای بیهوده سیاسی- جناحی، بسیج همهجانبه «قوای» کشور برای رفع مشکلات موجود و بنبستشکنی از مهمترین معضلات داخلی، منطقهای و بینالمللی ایران.
در این شرایط، نقش جلسههای هفتگی سران قوا، میتواند به عنوان نقطه اتصال و پیونددهنده مهمترین مراکز اجرایی، تقنینی و قضایی کشور مطرح باشد و به عنوان حلقه رابط قوا، بهگونهای عمل کند که بخش زیادی از بوروکراسی مزاحم در ساختار اداری و سیاسی را پشت سر گذارد.
اگر تصمیمها و مصوبههای شوراهای فرادستی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی شورای عالی امنیت ملی، نیازمند طی مسیرهای گاه طولانی ابلاغ و طی فرآیندهای اداری زمانبر است، تصمیمهای سران سه قوه این قابلیت را دارد که یا در تصحیح جهتگیریهای جاری اثرگذار باشد، یا به صورت تصمیمی فوریتی و ضروری با اطلاع و تنفیذ رهبریِ نظام عملیاتی شود، یا مبنای حرکت در ریلهای قانونگذاری و دستورالعملهای سه قوه قرار گیرد.
جلسه سران قوا به عنوان یکی از ظرفیتهای بالقوه کشور لازم است فعالتر برگزار شود و چنانچه مورد توافق اعضا قرار گیرد، میتواند گاهی با حضور نمایندگان رسانهها زیرپوشش خبری باشد تا بازتاب گستردهتری در افکار عمومی ایجاد کند.
آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40