آجیل و خشکبار فروشان انصاف را رعایت کنند


تهران – ایرنا – رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گرانی قیمت آجیل و خشکبار مربوط به افت ۶۰ درصدی تولید امسال و افزایش حجم خرید توسط تجار خارجی دانست و از فروشندگان خواست تا آجیل مورد نیاز شب عید مردم را کیفی با قیمت مناسب و رعایت انصاف در اختیار مردم قرار دهند.


« مصطفی احمدی» امروز (سه شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت خشکبار در بازار شب عید افزود: گرانی آجیل و خشکبار مربوط به شب عید نیست بلکه این موضوع از ماه‌های مرداد، شهریور و مهرماه امسال با افت ۶۰ تا ۷۰  درصدی تولید و همچنین افزایش حجم خرید تجار خارجی ( عراقی، پاکستانی و اماراتی ) در ماه‌های آبان و آذرماه در ایران رخ داده است.


وی با بیان اینکه با کاهش تولید، افزایش تقاضا قیمت محصول افزایش می یابد و این امری اجتناب ناپذیر است اظهارداشت: در همان زمان بارها و بارها این موضوع برای جلوگیری از روند افزایشی خرید تجار خارجی و احتمال گرانی خشکبار و آجیل در شب چله و شب عید پیش بینی شد اما کسی توجهی به این مسئله نداشت.


رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران براین باور است که گرانی نرخ آجیل پیش از شب چله امسال رخ داد و این موضوع ارتباطی به شب عید و نوروز  ندارد.


احمدی گفت: در عین حال گرانی با گران فروشی تفاوت دارد اعضای ما گران فروش نیستند بلکه اجناس  مورد نیاز این صنف گران تهیه می شود.


امکان قیمت گذاری آجیل شب عید را نداریم


 رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره قیمت گذاری این محصولات اظهارداشت: قیمت گذاری آجیل شب یلدا به دلیل مصرف یک نوع آجیل شیرین که به مصرف عموم مردم می‌رسد، قابلیت تعیین قیمت سقف و کف را  دارد اما آجیل شب عید به دلیل تنوع زیاد و کیفیت متفاوت امکان قیمت گذاری ندارد و این اقدام غیرکارشناسی است. بنابراین این محصولات برحسب کیفیت و رتبه بندی به فروش می رسد.


وفور آجیل و خشکبار در بازار شب عید
وی تصریح کرد: اکنون آجیل و خشکبار مودر نیاز تقاضا بازار شب عید فراهم است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.


احمدی درباره میزان فروش گفت:  قیمت فروش آجیل و خشکبار شب عید اسفندماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افت داشته است اما در انتظاریم برای روزهای پایانی سال بازار را ارزیابی کنیم که امیدواریم از استقبال مردمی بهره مند شود.


وی از فروشندگان آجیل و خشکبار خواست تا با رعایت انصاف محصولات کیفی و با قیمت های مناسب در اختیار شهروندان قرار  دهند از سوی دیگر از هموطنان خواست تا محصولات مورد نیاز خود را مراکز معتبر خریداری کنند.


به گزارش ایرنا، بررسی میدانی بازار نشان می‌دهد اکنون به‌طور میانگین قیمت هر کیلوگرم پسته بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، فندق بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان ، مغز گردو بین ۲۰۰ تا ۳۸۰ هزار تومان، توت خشک بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، انجیر خشک بین ۱۸۰ تا ۲۸۰  هزار تومان، بادام زمینی بین ۷۰ هزار تا ۲۲۰ هزار تومان، بادام هندی بین ۲۵۰ هزار تا ۳۸۰ هزار تومان، بادام ایرانی بین ۲۵۰ هزار تا ۳۷۰ هزارتومان، بادام خارجی بین ۲۰۰ هزار تا ۲۷۰ هزارتومان، تخمه کدویی بین ۸۰  هزار تا  ۱۶۰ هزار تومان، کشمش سبز بین ۸۰ هزار تا ۱۱۰ هزار تومان، کشمش سیاه بین ۹۰ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی بین ۱۵۰ هزار تا ۲۲۰  هزار تومان، آجیل مخلوط بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزارتومان است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40


دیدگاهتان را بنویسید