آمریکا خواستار بازگشت رایگان به برجام است


تهران- ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بی‌ارادگی آمریکا در اتخاذ تصمیم برای بازگشت به برجام گفت: بایدن می‌خواهد بازگشت به برجام را به عنوان یک پیروزی به دست بیاورد؛ اما می‌خواهد این پیروزی رایگان باشد.


محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به عدم تصمیم‌گیری آمریکا برای بازگشت به برجام، گفت: آمریکایی‌ها اگر بخواهند به مطالبات ایران عمل کنند، باید کلیه تحریم‌ها را لغو کنند و تضمین بدهند؛ اما این کار با منافع و امنیتشان سازگار نیست.


این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: به همین خاطر یه صراحت گفته‌اند که ما حاضر به دادن تحریم نیستیم. به خاطر اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند با دادن تضمین دست خود را ببندند و منافعشان ایجاب می‌کند که بدون تضمین به برجام برگردند.


وی با بیان اینکه تصمیم آمریکایی‌ها برای منافع ملیشان تصمیم درستی است، اظهار داشت: بنابراین آنها حاضر به دادن تضمین نخواهند شد و اینجاست که ما در چنین شرایطی موافق بازگشت آمریکا به برجام نیستیم.


کوشکی تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها حاضر به دادن تضمین نیستند، طبیعتاً بدون تضمین دادن آمریکا، منافع ما در برجام رعایت نخواهد شد و ادامه همین وضع فعلی برای منافع و امنیت ملی ما مطلوب‌تر است. یعنی آمریکا در برجام نباشد، اما ما حضور داشته باشیم ولی به تعهدات کمتری عمل کنیم.


این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها بسیار مایلند که به برجام برگردند، اظهار داشت: دولت بایدن چند شکست سنگین در سیاست خارجی خود داشته است و می‌خواهد بازگشت به برجام را به عنوان یک پیروزی به دست بیاورد؛ اما می‌خواهد این پیروزی رایگان باشد. آنها نمی‌خواهند تضمین و تعهد بدهند و به همین دلیل ما هم موافق بازگشت آنها به برجام نیستیم.


وی با اشاره به نامه ستاتورهای جمهوری‌خواه به بایدن در مورد مذاکرات وین گفت: آمریکایی‌ها در این مورد اتفاق نظر دارند که نباید به ایران تضمین بدهند؛ نه دولت بایدن، نه کنگره و نه هیچ کس دیگری در آمریکا حاضر نیست برای رعایت برجام به ایران تضمین بدهد و در این زمینه اختلاف نظر ندارند.


کوشکی خاطرنشان کرد: نامه ۳۳ سناتور آمریکایی برای یادآوری این نکته بود که آمریکا نباید تضمینی به جمهوری اسلامی بدهد. البته بایدن چنین تصمیمی ندارد ولی کنگره هم سعی می‌کند در راستای وظیفه خود برای حفظ منافع آمریکا، این را مرتبا یادآوری می‌کند که بایدن نباید هیچ تضمینی به ایران بدهد.



دیدگاهتان را بنویسید