اراده دولت منجر به رقابتی شدن و کیفیت محوری صنعت خودروسازی می شود


تهران- ایرنا- قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره ۸ دستور رییس جمهور به خودروسازان گفت: بعد از اظهار نگرانی مقام معظم رهبری، اراده‌ای در دولت پیدا شده که می‌تواند منجر به رقابتی شدن و کیفیت‌محوری صنعت خودروسازی شود.


اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا با اشاره به بازدید رییس جمهور از ایران‌خودرو و نارضایتی مردم و رهبر انقلاب از وضعیت خودروسازی در داخل کشور، گفت: از زمان مجلس ششم به بعد قرار بود، واردات خودرو با تعرفه‌های بالا تصویب شود که قطعه سازی در کشور رونق پیدا کند و این رویکرد اثر خود را در توسعه خودرو هم به جای گذارد. 

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود: در فضایی که برای قطعه‌سازان ایجاد شد، شاهد بودیم که قطعه‌سازی ما رشد قابل توجهی کرد و رونقی در این بخش از خودروسازی ایجاد و باعث شد در مواردی هم ایران صاحب پلتفرم اختصاصی خود شود، مانند خودروی سمند که طراحی آن ایرانی بود و البته یکی از اثرات اتکا به قطعه سازان داخلی جلوگیری از خروج ارز از کشور بود، اما این امر باعث نشد کیفیت خودرو در حد و اندازه‌های بازار جهانی شود.

وی ادامه داد: از طرفی هم دانش فنی قطعه‌سازان افزایش یافت و بیش از ۹۰ درصد قطعات برخی از خودروها در داخل تولید می‌شود اما ناراحتی و نارضایتی مردم از کیفیت و قیمت تمام شده خودرو داخلی باقی است. از طرفی باید توجه داشت که انتقاد مقام معظم رهبری به بخش خودکفایی و بومی شدن دانش و بالا رفتن دانش فنی قطعه سازان نیست، بلکه بیانات ایشان در مورد قیمت، عدم کیفیت و تاکید بر رقابتی شدن این صنعت است.


**در ۱۲ سال اخیر به دلایل مدیریتی و تحریمی نتوانستیم دانش فنی خود را به روز کنیم

گرامی‌مقدم با بیان اینکه بحث کیفیت نازل و بهای تمام شده بالای خودروهای ساخت داخل بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: در ۱۲ سال اخیر به دلایل مختلف از جمله مدیریتی و تحریمی نتوانستیم دانش فنی خود را به روز کرده و کیفیت را همراه با کمیت پیش ببریم. البته گام‌های خوبی در بخش خصوصی و دولتی برداشته شده و این مربوط به این دولت یا آن دولت هم نیست، بلکه روند و کارنامه‌ای است که مربوط به نظام جمهوری اسلامی است.


«ما در کنار ایران‌خودرو و سایپا، امروز پارس‌خودرو، بهمن خودرو، مدیران خودرو و برندهای کوچکتری را داریم که دولت و بخش خصوصی می‌توانند با تمهیداتی -مانند آنچه رییس جمهور در دیدار از ایران خودرو بیان کرد از جمله رقابتی شدن و کیفیت‌محوری را کلید بزنند و بخش نظارتی مستقل و واقعی هم برای نتیجه‌گیری از این سیاست جدید در نظر بگیرند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه باید از صنعت خودروسازی و قطعه سازی حمایت کنیم، گفت: حتما باید از این مرحله عبور کنیم و با سیاست حمایتی و در عین حال برنامه نظارتی قوی، نقشه راه کیفی سازی و رقابتی کردن این صنعت، برگ تازه‌ای از صنایع مورد ذکر را رونمایی کنیم. درواقع بعد از اظهار نگرانی و گلایه مقام معظم رهبری، به نظرم اراده‌ای در دولت پیدا شده که ورود مفید و منتج به ثمری در این حوزه داشته باشد. لذا باید قطعه سازان را تشویق و حمایت کرد و در عین حال با ایجاد فضای رقابت، کیفیت را از آنها طلب کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۸ محوری که رییس جمهور برای توسعه و ارتقا کیفیت و ایجاد رقابت ذکر کرد، ریشه در مشورت با متخصصان این عرصه دارد و کاملا دستورات معقولی است. اگر ارتقا کیفیت، شرایط رقابتی و در عین حال تولید کمی را می‌خواهیم باید این ۸ توصیه رییس جمهور عملیاتی شود. چراکه کاری که در دنیا می‌شود هم بر همین اساس و مبنا است.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه تحولات بزرگ که کیفیت، رقابت و کمیت را همزمان دارا باشد یک شبه اتفاق نمی‌افتد، بیان کرد: به خصوص امروز که شرایط تحریمی همچنان حاکم است. بیش از ۷۰ سال طول کشید که این صنعت به اینجا برسد، گرچه می‌توانست در جایگاه خیلی بهتری از نظر کیفی و رقابتی و قیمت باشد، اما تحول و بالا کشیدن جایگاه خودروسازی در مدت یکی دو دوسال ممکن نیست و نباید از دولت سیزدهم انتظار بی جا داشت.


** باید بین واردات و تولید خودرو شرایط رقابت و کیفت محقق شود

قائم مقام دبیرکل حزب اعتمادملی خاطرنشان کرد: سالهاست برخی از کشورهای شرقی مانند تایلند، تایوان، فیلیپین، اندونزی و مالزی، تلاش کردند که خودروساز شوند، اما نتوانستند، اما به هر حال در کشور ما با وجود کاستی‌های جدی، این اتفاق افتاده و ما خوب یا بد به عنوان کشوری خودروساز شناخته می‌شویم و دومین صنعت پولساز در کشور ما همین صنعت خودروسازی است. لذا همچنان معتقدم ضمن اینکه باید تعرفه‌های خودروهای وارداتی را کنترل کرد، باید بین واردات و تولید شرایطی تعریف کرد که هم رقابت و کیفت محقق شود و هم صنعت خودروی داخلی آسیب نبیند و ورشکسته نشود.

وی در تشریح مزیت‌های صنعت خودروسازی در کشور گفت: اینکه می‌گویم باید این صنعت حمایت شود، دلیل دارد، مهمترین مزیت خودروسازی در کشور اشتغال است، مقوله‌ای که برای ما مهم و حساس است. چند صد هزار نفر در کشور در این صنعت مشغول به کار هستند. صنایع جانبی، خدماتی و دانش‌بنیان زیادی با اتکا بر محور این صنعت فعالیت می‌کنند. شاید از نظر گردش مالی این صنعت بعد از نفت رتبه دوم را داشته باشد، اما از نظر وابستگی معیشت خانواده‌های ایرانی به صنعت خودروسازی، مقام اول را دارد. چون فقط بخش کمی از گردش مالی در این صنعت به جیب دولت می‌رود و بخش بسیار بزرگی از آن به جیب بخش خصوصی و شرکت‌های جانبی می‌رود.


**مزیت‌های مهم صنعت خودروسازی

گرامی‌مقدم دومین مزیت مهم صنعت خودروسازی را ممانعت از خروج ارز از کشور برای واردات خودرو خارجی بیان کرد و افزود: سومین مزیت آن اقتصادی بودن خودرو سازی است. این صنعت منابع طبیعی را از بین نمی‌برد و جز بخش آلودگی هوا، به محیط زیست آسیب آنچنانی نمی‌زند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: صنعت خودروسازی نقطه‌ای است که همواره دانش صنعتگران و قطعه سازان ما را ارتقا می‌دهد، حالا در این رهگذر اگر مسئله رقابت‌پذیری، کیفیت و قیمت تمام شده را به آرامی حل کنیم، مزیت‌هایی چون صادرات و رضایت‌مندی هم به آن اضافه می‌شود. لذا به نظرم توجه و تمرکز مقام معظم رهبری و پیگیری و اهتمام رییس جمهور این بار می‌تواند جهت صحیح‌تر و کارشناسی‌تری به این صنعت بدهد.

وی با اشاره به بند ۷ و ۸ از دستورات رییس جمهور که فرصت شش ماهه‌ای برای واگذاری به بخش خصوصی در نظر گرفته و اشاره به گارانتی ۳ ساله یا ۶۰ هزار کیلومتری خودروها دارد، عنوان کرد: تا کنون ضمانت سرویس تا دو سال را داشتیم، لذا الزام به در نظر گرفتن گارانتی ۳ ساله موجب می‌شود خودروسازان توجه بیشتری به بخش کیفی محصولات خود داشته باشند.

 



دیدگاهتان را بنویسید