از درخواست مجازات عامل شهادت افسر پلیس شیراز تا اصلاح قانون بکارگیری


شیراز-ایرنا- چهره‌های مختلفی تاکنون ضمن محکومیت شهادت یک مامور انتظامی شیراز،  درخواست مجازات شدید عامل شهادت این افسر پلیس و همچنین اصلاح قانون نحوه استفاده از سلاح را خواستار شده‌اند؛ آنها در شبکه‌های اجتماعی و همچنین مصاحبه‌هایی، حمایت خود را از ماموران وظیفه شناس مدافع نظم در جامعه اعلام کردند.


علی اکبر رنجبر جانشین پاسگاه انتظامی روستای بیدزرد شیراز شامگاه پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه، هنگام اجرای مأموریت با اراذل و اوباش درگیر شد و در این درگیری براثر ضربه سلاح سرد(قمه) از ناحیه گردن به شدت مجروح و در اثر خونریزی شدید به خیل شهدا پیوست. در این حادثه، یک سرباز وظیفه نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شد. 


مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر شهید والامقام سرهنگ دوم «علی اکبر رنجبر» جمعه پانزدهم بهمن بعد از اقامه نماز جمعه در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار و در گلزار شهدای شهر شیراز به خاک سپرده شد.


سردار سرتیپ رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس از جمله مسئولانی بود که با حضور در منزل شهید رنجبر به دلجویی از خانواده شهید پرداخت و از این شهید والامقام به عنوان افسر وظیفه‌شناس و شجاع یاد کرد.


از این شهید یک پسر و یک دختر به یادگار مانده است.


رئیس کل دادگستری استان فارس جمعه اعلام کرد: قاتل شهید علی اکبر رنجبر مامور انتظامی با تلاشهای شبانه روزی و اقدامات عملیاتی پلیس انتظامی استان و همکاری اطلاعاتی ویژه سربازان گمنام امام زمان(عج) ظهر جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در شیراز دستگیر شد.


درخواست مجازات شدید و پاسخ دستگاه قضایی


کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به شهادت مامور انتظامی شیراز، مجازات سریع و قاطع وی را خواستار شدند. 


در این پیوند، رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن تسلیت این واقعه تلخ به خانواده این شهید عرصه امنیت و همکاران وی بر حمایت قاطع دستگاه قضایی از ضابطین تأکید کرد. 
حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از این واقعه، معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی و جرائم امنیتی شیراز در محل حادثه حاضر شد و شخصاً پیگیری های  قضایی را بر عهده گرفت بیان داشت: پرونده قضایی این حادثه در شعبه ویژه بازپرسی ویژه قتل شیراز با نظارت مستقیم  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تشکیل شده است.


وی تصریح کرد: سبزپوشان عرصه امنیت جان خود را در راستای تأمین امنیت جامعه در طبق اخلاص قرار داده اند و همه آحاد مردم قدردان این تلاش ها و زحمات هستند و دستگاه قضایی نیز همواره حمایت قاطع و قانونی را از تلاشگران عرصه امینت در دستور کار دارد.


 درخواست اصلاح قانون بکارگیری سلاح


 اصلاح قانون بکارگیری سلاح از درخواست های کاربران شبکه‌های اجتماعی بود که با سخنان رئیس مجلس و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه همراه شد.


محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به شهادت مامور ناجا در درگیری با اراذل و اوباش در توییتی از ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی خواست تا در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز درباره «قانون استفاده از سلاح» برای مامورین ناجا را به مجلس ارائه کنند تا خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد.



روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز در توییتی نوشت: پس از شهادت شهید علی‌اکبر رنجبر ضمن پیگیری از معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا از کارشناسان توانمند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخواست کردم پیش‌نویس اصلاح قانون نحوه استفاده از سلاح را تهیه کنند.


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در سخنانی با اشاره به شهادت یکی از ماموران نیروی انتظامی در شیراز گفت: قانون استفاده پلیس از سلاح گرم را تغییر خواهیم داد.


 ابراهیم عزیزی ضمن تسلیت به خانواده بزرگ نیروی انتظامی، اظهار داشت: آنچه که مسلم است باید قانون حمل سلاح برای نیروهای انتظامی و پلیس در مواقع ناامنی و مقابله با حوادث تقویت شود.


وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته اقداماتی رقم خورد که باعث شد اقتدار نیروهای انتظامی کشور دچار خدشه شود که نتیجه آن اتفاق افتادن چنین مواردی برای نیروهای انتظامی شد.


نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: قطعا کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به نواقص قوانین استفاده از سلاح توسط نیروی انتظامی و پلیس ورود خواهد کرد تا دوباره اقتدار لازم را به این نیروی وظیفه برگرداند.


عزیزی افزود: در مقابل، دولت و پلیس می توانند لوایحی در جهت برگرداندن اقتدار نیروی انتظامی و جبران نواقص قوانین قبلی و استفاده از سلاح به مجلس و کمیسیون امنیت ملی ارائه کنند و مجلس یازدهم  هم تا به ثمر رسیدن آن، این موضوع را دنبال خواهد کرد.


وی بیان داشت: بعد از بازگشایی مجلس شورای اسلامی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح خواهد شد تا قانون استفاده از سلاح رفع شود و اقتدار به پلیس کشور بازگردد.


نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی همچنین با بیان اینکه موضوع این حادثه را در گفت و گو با فرمانده انتظامی استان فارس دنبال کرده است، افزود: مجلس آمادگی تغییر قوانین برای ایجاد اقتدار بیشتر پلیس را دارد.


رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بکارگیری سلاح توسط پلیس در مقابله با اراذل و اوباش خشن در قالب لایحه‌ای از سوی مسئولان انتظامی و امنیتی یا طرحی دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی به طور جدی دنبال می شود.
علیرضا پاک فطرت جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر، پلیس وظیفه‌شناسی که شامگاه ۱۳ بهمن ماه در درگیری با اراذل و اوباش در منطقه بیدزرد شیراز به شهادت رسید،گفت: براساس اسناد و فیلم‌هایی که از لحظاتی قبل از شهادت این شهید والامقام وجود دارد وی می توانست با سلاحی که در دست دارد در زمانیکه مورد هجوم ناجوانمردانه این فرد اوباش قرار گرفت با شلیک،این فرد را از پای درآورد اما این مامور وظیفه شناس صبوری و استقامت را پیشه کرد اما در مقابل فرد اراذل با ناجوانمردی گلوی این سرهنگ نیروی انتظامی را با چاقو برید و وی را به شهادت رساند.
وی با بیان اینکه باید بررسی شود که آیا پلیس درمقابل اراذل و اوباش که با چاقو و دشنه به ماموران حمله ور می شوند اجازه بکارگیری سلاح را دارد یا خیر؟، گفت: اگر این اجازه به پلیس داده نشده که باید سریعا فرماندهی انتظامی کشور لایحه‌ای را به مجلس ارایه دهد و این آمادگی اکنون در مجلس وجود دارد که اجازه بکارگیری سلاح را صرفا دربرابر اراذل و اوباش به پلیس بدهد.
پاک فطرت اضافه کرد: مجلس قطعا با صدور مجوز استفاده از سلاح در مقابل اراذل و اوباش موافق است اما این مساله با موضوعات دیگری ازجمله افرادی که در دفاع از حق خود تجمع اعتراضی و یا راهپیمایی مسالمت آمیز دارند تفاوت دارد.
وی تاکید کرد: نیروهای نظامی و انتظامی و کلیه کسانیکه در حوزه امنیت جامعه و کشور در تلاش هستند باید دربرابر شروران و اراذل و اوباش حق استفاده از سلاح داشته باشند به نحویکه دستگاه قضایی نیز این افراد را محاکمه نکند و اگر قرار باشد این محاکمه در مواردی خاص مطرح باشد اینکار نباید در ملاء عام انجام شود زیرا اقتدار پلیس باید حفظ شود.



دیدگاهتان را بنویسید