انتصابات در وزارت تعاون سفارشی نبود انتخاب۲۳۷ مدیر از بدنه وزارتخانه


تهران – ایرنا – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که این وزارتخانه از وضعیت امنیتی و سیاسی در دولت گذشته به رفاه و تعاون واقعی دراین دولت تبدیل شد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سؤال ‌سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و ۱۶ نفر از نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.


در خلاصه سوال آمده است: چرا اکثر انتصابات معاونان و مدیران وزارتخانه و روسای سازمان‌ها از افراد خارج از وزارتخانه هستند؟


در ادامه حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال گفت: ۳۰۰ نفر از انتصابات از سازمان‌های تابعه در این وزارتخانه انجام شد که از این تعداد ۲۳۷ نفر از همکاران وزارتخانه هستند. ۲۴ نفر هم افرادی هستند که قبلا در وزارتخانه مسئولیت داشتند ولی به دلیل مسائل سیاسی کنار رفته بودند که بنده این افراد را بازگرداندم.  ۲۹ نفر هم جوانان انقلابی گام دومی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هستند که بر اساس تجربه و تخصص این افراد انتخاب شدند.


 انتصابات در وزارت تعاون سفارشی نبود/ انتخاب۲۳۷ مدیر از بدنه وزارتخانه


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای انتخاب این افراد ۵ معیار انقلابی بودن، فساد ستیز بودن، کارآمد بودن، دست پاک بودن و مردمی بودن در نظر گرفته شد که سبب کاهش سن افراد جذب شده و افزایش تخصص‌ها شد. 


وی با بیان اینکه معیارها انتخاب مشخص بود و در این باره از بین ۴ هزار نفر، این افراد انتخاب شدند، که بیشتر آنها افراد خود وزارتخانه بودند، گفت: فهرست استعلام‌هایی افراد جذب شده هم انجام شده است. همچنین اینکه که گفته می‌شود برخی از پرسنل معترض هستند، باید گفت که درخواست این افراد همسان سازی در نظام حقوق و دستمزد است که با توجه به تاکید رییس جمهور، این موضوع در دستور کار است.


وی با تأکید بر ایجاد عدالت در نظام پرداخت در وزارتخانه مطرح  کرد: آنچه که در متن سوال آمده است این است که استعلامات هم در انتصابات ایجاد نشده است؛ با توجه به فهرست انتصابات که از خود وزارتخانه انتخاب شده‌اند، نسخه‌ای از استعلامات قانونی افراد را به رئیس مجلس تقدیم می‌کنیم.


عبدالملکی تأکید کرد: با روی کار آمدن دولت مردمی عدالت‌گرا این حس در همکاران و نه فقط در تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده است که می‌توانیم به سمت عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد برویم و لذا درخواست آنها ایجاد عدالت در نظام پرداخت حقوق و دستمزد در کشور است، رئیس جمهور هم بر این موضوع تأکید دارند.با توجه به اینکه من عضو شورای حقوق و دستمزد دولت هستم، موضوع عدالت در پرداخت‌ها را پیگیری می‌کنم.


وی افزود: در موضوع انتصابات باید توضیح دهم که وزارتخانه را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم البته نمی‌خواهم به دولت‌های گذشته برگردم اما لازم است نکاتی را اشاره کنم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجتماعی‌ترین وزارتخانه دولت است که متأسفانه در دوره گذشته و در دولت دوازدهم به سیاسی و امنیتی‌ترین وزارتخانه تبدیل شده بود.


عبدالملکی گفت: تعداد بسیاری از اقوام، خویشاوندان و نزدیکان وزیر به کارگیری شده بودند، انتصابات سیاسی انجام شده بود که دامنه و امتداد آنها تا شرکت‌ها و صندوق‌های آن هم پیش رفته بود. فعالان رسانه‌ای ستادهای انتخاباتی به کارگیری شده بودند و در پست‌های مدیریتی مستقر شده بودند، بعضی از پست‌های کلیدی در اختیار بعضاً افرادی بود که جزء متحصنین مجلس ششم بوده‌اند و برخی جزء محکومین فتنه ۸۸ بودند و بعضاً محکومیت اقتصادی داشتند.


عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به قسمی که در مجلس خورده، مطرح کرد: بنده طبق عهدی که در همین مجلس و با آقای رئیس جمهور با مردم بستم و عهدی که با خداوند متعال کردم این بود  که این افراد ناصالح را برکنار کنم و امانت را به امانت دار بسپارم و تلاش می‌کنیم این کار را انجام دهیم.


وی ادامه داد: ما در انتصابات از هیچ‌کسی توصیه نپذیرفتیم صرفاً بر اساس معیارهایی که رئیس جمهور گفته بودند و مورد تأیید مجلس بود انتخابات را انجام دادیم، حدود ۴ هزار نفر را بررسی کردیم و امانت را به امانتدار سپردیم و این موضوع ادامه هم دارد.


در تولید فولاد، دارو، سیمان، پتروشیمی، گردشگری رکورد زدیم 


عبدالملکی با اشاره به موفقیت‌های وزارتخانه کار در دولت سیزدهم مطرح کرد: اگر شاهد موفقیت‌هایی هستیم به جهت اعتماد دولت، همکاری مجلس و زحماتی است که همین افرادی که منصوب کردیم کشیدند، اگر ما یک روز تأخیر در پرداخت حقوق و دستمزد بازنشستگان را نداشتیم به همین جهت بوده است، اگر در سال گذشته یک میلیون و ۱۴۴ هزار نفر به بیمه شدگان اضافه شده حاصل زحمات همین افراد انتخاب شده بوده است. اگر استقراض از بانک رفاه را به صفر رسانده‌ایم در حالی که قبل از آن ماهی ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای حقوق بازنشستگان وام گرفته می‌شد ما آن را به صفر رسانده‌ایم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر حقوق‌ها سر وقت داده شده است به یمن حضور همین افراد منتصب شده بوده است. اگر ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید برای صندوق‌ها ایجاد شد در حالی که در بودجه نبود حاصل زحمات این افراد بوده است؛ اگر خدمات‌دهی رفاهی به بازنشستگان اعم از بیمه تکمیلی و وام‌های قرض‌الحسنه انجام شد و ارتقاء پیدا کرد حاصل زحمات همین افراد بوده است. اگر سهم شرکت‌ها از مخارج صندوق ها ۷۰ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد و از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۲هزار میلیارد تومان رسید حاصل زحمات افراد جهادگر بوده است. ما در برخی موارد رکورد زدیم مانند فولاد، دارو، سیمان، پتروشیمی، گردشگری.


منافذ حقوق‌های نجومی مسدود شد


وی با اشاره به موضوع حقوق‌های نجومی مطرح کرد: اگر منافذ حقوق‌های نجومی مسدود شد و جریان جدیدی از مبارزه با فساد را در زیرمجموعه‌ها آغاز کردیم، همه به همت افراد جهادگر و انقلابی همین وزارتخانه بوده است. اگر ۴۰۰ هزار بیمه شده جدید که اشتغال جدید هم برای آنها ایجاد شده حاصل تلاش همکاران ما بوده است.


عبدالمکی ادامه داد: عامل موفقیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری دولت و مجلس و مجاهدت همکارانم تا سطح کارمند در دورافتاده‌ترین شهرستان‌ها و کشور عزیز می‌دانم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن برشمردن سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی مد نظر مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: در فروردین ماه سیاست‌هایی در حوزه تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری به وزارتخانه ابلاغ شد که البته مخاطب اصلی آن دولت و مجلس است که اگر این سیاست‌ها اجرایی و عملیاتی شود یک انقلاب در حوزه رفاهی و تأمین اجتماعی ایجاد خواهد شد.


وی تأکید کرد: در همان روز رییس جمهور به بنده دستور دادند که در مدت دو ماه با همکاری دستگاه‌های مختلف، مجلس و دانشگاهیان پیش‌نویس لوایح را آماده کنیم و در مدت ۶ ماه بتوانیم این سیاست‌ها را جهت اجرا تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم و مجلس باید ظرف ۶ ماه این سیاست‌ها را پیگیری کرده و اسناد قانونی آن را به تصویب برساند.


عبدالملکی مطرح کرد: آقای رئیس جمهور از طرف دولت مأمور شده‌اند که کمیته‌هایی تشکیل دهند که برخی از نمایندگان نیز در این کمیته‌ها حضور دارند که صمیمانه از آنها تشکر می کنیم. برای پیاده شدن سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی حتماً نیاز داریم که مجلس شورای اسلامی ارتباط تنگاتنگی با دولت داشته باشد.


عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در زمینه رفع فقر مطلق برنامه‌های بسیار زیادی را آغاز کرده‌ایم که الان در میانه این برنامه‌ها هستیم، در زمینه اشتغال می‌خواهم که یک فرصتی به بنده داده شود تا گزارشی از اقدامات در موضوع اشتغال ارائه دهیم. در موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی هم برنامه‌های جدی‌ آغاز شده است، در موضوع ارتقاء مدیریت شرکت‌ها کارهای اساسی انجام شده است و نتیجه آن به طوری است که مثلاً در شستا سود شرکت‌های تولیدی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه مطرح کرد: در موضوع تأمین اجتماعی و بازنشستگی و همه این مسائل، اقدامات و برنامه‌های بسیار خوبی آغاز شده است که می‌توانم بگویم که بدون همکاری و تعامل تنگاتنگ مجلس شورای اسلامی و دولت قطعا موفق نخواهیم شد.


وی در پایان گفت: با اشاره به نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر این عید را به شما تبریک می‌گویم؛ ان‌شاء الله عید خلاصی از گناهان برای همه ما باشد و عید خلاصی مردم از مشکلات اقتصادی باشد.


در ادامه سید ناصر موسوی لارگانی در جریان سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی ۱۶ نفر از نمایندگان گفت: خدای متعال را در ماه مبارک رمضان شاهد می گیرم که هدفی جز اصلاح امور و به سامان رساندن امور نابسامان این وزارتخانه ای که با ۷۰ درصد جمعیت این کشور سروکار دارد را ندارم. اگر اوضاع اسفبار این وزارتخانه نبود، از طرح سوال در صحن علنی می گذشتم.


نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم بیان کرد: تیم وزارتخانه هفته هاست به مجلس لشگرکشی کرده اند و در محافل خصوصی با صراحت گفته اند با امکانات و اختیاراتی که دارند، وزیر را از هر چالشی در مجلس نجات می دهند، امروز هم از صبح خیمه زده اند، اما بنده با شناختی که از عقلانیت، حرّیت و درایت همکاران عزیز دارم، مطمئنم نتیجه جلسه امروز باعث تقویت مجلس و به نفع قاطبه ملت و نظام، تقویت دولت آقای رئیسی و نجات وزارت کار از انحراف می شود.


وی ادامه داد: در جلسه رأی اعتماد بیان کردم که انتخاب آقای عبدالملکی که جوان مومنی است، در درجه نخست ظلم به این جوان، بعد ظلم به دولت و کشور است. در طول این ۹ ماه نیز هیچ ملاقات و تماسی با وزیر نداشته ام تا شائبه ای پیش نیاید. با زبان روزه از آقای عبدالملکی می خواهم از تریبون مقدس مجلس به این تهمت ها و شبهاتی که دوستان، شرکا، رفقا و کارمندانشان به بنده و سایر نمایندگان وارد کرده اند، پاسخ دهند. در طول این ۹ ماه آیا بنده درخواست شخصی، منطقه ای، استانی و حتی ملی از ایشان و کل سازمان های زیرمجموعه داشته ام یا خیر؟ شفاف پاسخ دهند تا غبار نفاق زدوده شود و مردم سره را از ناسره بشناسند.


این نماینده مردم در مجلس اظهار داشت: وضعیت وزارتخانه به حدی اورژانسی است که اگر سریعاً این روند متوقف نشود، به تنهایی برای زمین زدن دولت آقای رئیسی کفایت می کند.


موسوی لارگانی بیان کرد: تهی کردن این وزارتخانه از نیروهای کارآمد، باتجربه و غیرسیاسی موجب شد تا تجمعات نوظهوری توسط کارمندان این وزارتخانه و برخی سازمان های زیرمجموعه صورت گیرد که در تاریخ این وزارتخانه بی سابقه بوده است و بیانگر غلبه یأس، ناامیدی، بی انگیزگی در کارکنان و ناتوانی و بی تدبیری وزیر و مدیران منصوب ایشان در اقناع و مدیریت پرسنل وزارتخانه است، چنانچه وزیری بین کارکنان خود وزارتخانه مقبولیت و مشروعیت نداشته باشد، کارایی و مدیریت او در آن مجموعه زیر سوال می رود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اینکه وزیر و دوستانش فریاد بزنند هر کسی با ما نیست، ضد انقلاب و فاسد است، اینکه شاخص انقلابی بودن فقط حلقه چندنفره دور آقای وزیر است! با اساس و مبانی نظام و انقلاب ناسازگار است، باید تأسف خورد که طبق گفته وزیر همه قبلی ها فاسد بودند، یا براساس گفته نزدیکان وزیر ما به اندازه انگشتان دو دست هم در وزارت کار نیروی انقلابی نداریم. اینها دقیقا برخلاف تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای جهاد تبیین است.


وی بیان کرد: بدنه وزارتخانه که سال ها کار کرده اند و با آزمون و خطا، مجرب شده اند، مشاهده می کند که همه مدیران از بیرون آمده اند و همگی نیروهای فاقد توانایی و شایستگی لازم و بعضاً مشکل دار و وابسته به از ما بهتران و احزاب هستند. وزیر و اطرافش رفتار متکبرانه و غرورآمیز با بدنه و کارمندان قدیمی دارند، آنگاه انگیزه ای برای کار و پیشرفت ندارند. مدعی شده اید مدیران وزارتخانه را از داخل وزارتخانه منصوب کرده اید، اما اسناد خلاف این را نشان می دهد. این لیست انتصابات حضرتعالی در اختیار حقیر هم قرار گرفت. این در حالی است که شاید شما دو لیست داشته باشید و بعضاً افراد مشکل دار را منصوب کرده اید. شما ۸ معاون وزیر انتخاب کرده اید که همگی از بیرون وزارتخانه منصوب شده اند. مشخص نیست آماری که اکنون در بین نمایندگان پخش کرده اید از کجا آورده اید! ۸۲ درصد مدیران کل و ستادی و روسای مراکز از بیرون وزارتخانه آمده اند. این نسل کشی مدیریتی در سازمان ها و صندوق های تابع بیداد می کند. به عنوان مثال در تامین اجتماعی ۲۳۰۰ نفر از مدیرانی که بیشتر آنها امکان خدمت تا ۳۵ سال را داشته اند، بالاجبار بازنشسته کرده اید تا جا برای رفقای بی تجربه شما باز شود.


موسوی لارگانی اظهار داشت: البته اگر انتخاب مدیران براساس شاخص صورت می گرفت، اشکالی وارد نبود، اما شما به دلیل ضعف مفرط، خام بودن، رفیق بازی، جو تملق و چاپلوسی را در وزارتخانه ترویج کرده اید و همچون تقسیم غنایم جنگی، انتصابات را از بین رفقا، دوستان، هم گروهان و شرکا انجام داده اید، این توهین به نظام استخدامی کشور است. این وزارتخانه سیاسی نیست که اینگونه تمام نیروها را قتل عام کرده اید، زمانی هم با تذکرات نمایندگان مجلس مواجه می شوید از طریق سربازان رباتی، لشکر رسانه ای تان سیلی از اتهامات ناروا در فضای مجازی نثار دلسوزان کرده و جنگ روانی راه می اندازید.


وی با بیان اینکه مدعی هستید کارآمدی مهمترین شاخصه دوران وزارت شماست که چند مورد از تبعات و نتایج انتصابات ناثواب را بیان می کنم، ادامه داد: تغییر ۳ مدیرعامل در شستا که منجر به کاهش ۹۹ درصدی سود شستا در یکساله منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ به اذعان خود مدیران شستا شده است و ضررهای هنگفتی به شستا و تامین اجتماعی وارد شده است. این همه سند کارآمدی شماست! تغییر ۳ مدیرعامل شرکت دخانیات با بیش از ۲ هزار نیروی مازاد ستادی در شرایطی که در وضعیت نابسامانی قرار داشت، با دستور شخصی وزیر و برای حفظ صندلی تاحدود ۳۰۰ نفر نیروی ستادی دیگر به صورت سفارشی جذب شده اند.


این نماینده مجلس مطرح کرد: در شرکت دخانیات ۳۳ نفر از کارمندان عادی را تعدیل کرده اید که رسماً به آقای رئیس جمهور شکایت کرده اند، در حالی که شما نزدیک به ۳۰۰ نفر به این شرکت اضافه کرده اید. ۸ ماه است تامین اجتماعی به مراکز درمانی و بیمارستانی بدهکار است و باعث کندی خدمت رسانی به بازنشستگان و بیمه شدگان تامین اجتماعی شده است. سفر پرهزینه برخی از مدیران وزارتخانه به روسیه با هزینه بیت المال، عدم پرداخت به موقع حقوق اسفندماه بازنشستگان در سال گذشته که نهایتاً کاشف به عمل آمد با وجود ادعای وزیر ۵ هزار میلیارد تومان از یکی از بانک ها دریافت کرده اند تا حقوق بدهند و فقط ۵۰۰ میلیارد تومان به این بانک سود پرداخت کرده اند! توجه به دلالان در صنایع فولاد و پتروشیمی در انتصابات صبافولاد در مسجدسلیمان باعث ایجاد بحران امنیتی در منطقه شده است. عدم توزیع ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته از سازمان هدفمندی یارانه ها برای ۷ هزار خانواده مستضعف که بعد از ۳ ماه در پایان فروردین ماه این اعتبار عودت داده شد.


موسوی لارگانی تاکید کرد: انتصاب همشهری آقای وزیر به عنوان رئیس آمار وزارتخانه برای آمارپردازی و مستندسازی نادرست به عنوان اولین تغییر وزارتخانه مورد سوال است. تغییر ساختار به نحوی که بودجه زیرمجموعه آمار شود، از جمله تغییرات در وزارتخانه است. این تجربه را قبلا در کمیته امداد شاهد بودیم که نتیجه آن آمار مخدوش بود. این آمارسازی های غلط از رکوردزنی شرکت ها و وزارتخانه ها پس از اعلام از تریبون اصلی وزارتخانه یعنی توییتر عبدالملکی یکی پس از دیگری از سوی مراجع مختلف تکذیب می شود!


وی بیان کرد: معرفی داماد تئوریسین اقتصادی آقای روحانی و وزیر آن دولت بدون رزومه برای مدیرعاملی و عضویت در هیات مدیره بیمه ملت با ۳ هزار میلیارد تومان پرتفوی، علی رغم شعارهای پوچ بر علیه مدیران دولت قبل، انتصاب پرتعداد افرادی که تحت عنوان مدیران کمیته امداد در وزارت کار به عنوان جوان گرایی که البته بیشتر مدیر شبهه امدادی هستند، یعنی از توییتر به کمیته امداد منتقل شده اند و حالا با رزومه سازی به وزارت کار آمده اند، چون نیروهای قدیمی کمیته امداد همگی را به افترا بسته اند.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اظهارات شاز وزیر و معاونین در رسانه ها اسباب تمسخر دولت را فراهم کرده است، معاونتان گفته که قمیت دلار منفی می شود یا تاکید چندباره وزیر به ایجاد اشتغال یک میلیون تومانی و نابودی فقر تا پایان سال، پرداخت غیرقانونی به تهیه کننده برنامه تلویزیونی “میدون” با دستور صریح وزیر برای خرید آنتن سیما از جمله اقدامات مسئله دار وزیر است.


در پایان موسوی لارگانی اعلام کرد که از پاسخ های وزیر قانع نشده است و سوال به رای نمایندگان گذاشته شد، نمایندگان با ۱۲۲ رای موافق و۱۰۱ رای مخالف از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ های وزیر قانع شده اند.




آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40


دیدگاهتان را بنویسید