تاثیرات بحران اوکراین ارزش روبل روسیه کاهش یافت پوتین دستور


مسکو – ایرنا – به دنبال اعلام بسته های جدید تحریم های آمریکا و متحدانش که اخراج چند بانک بزرگ روسیه از سوئیفت بخشی از آن بود، ارزش برابری روبل روسیه نزدیک به ۴۰ درصد کاهش یافت و رئیس جمهوری روسیه، مجموعه تدابیر اقتصادی برای مقابله با این شرایط دشوار را اعلام کرد.


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا درمسکو، ارزش رسمی روبل روسیه در بازار ارز مسکو هم اینک ۱۰۶ روبل در ازای هر یورو و ۹۵ روبل در برابر هر دلار آمریکااست که در صرافی ها عرضه می شود.


 اعلام تحریم های آمریکا و متحدان غربی و اتحادیه اروپا و ژاپن و استرالیا که برای مجازات روسیه بخاطر اجرای عملیات نیروهای این کشور در اوکراین وضع شده بود، شوک شدیدی به بازار ارز و بخش های مالی روسیه وارد کرد.


این وضعیت با اعلام تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تحریم بانک مرکزی روسیه و عدم امکان استفاده این بانک از بخشی از دارایی های خارجی، مشکلات بیشتری را برای روسیه بوجود آورد.


در چنین شرایطی، روز یکشنبه ارزش روبل روسیه به پایین ترین سطح در چند سال اخیر رسیده و برای نخستین بار یک یورو تا ۱۴۶ روبل و دلار آمریکا ۱۳۰روبل عرضه شد.


این در حالی است که تا یک هفته پیش ارزش یک یورو حدود ۸۶ روبل و دلار آمریکا ۷۵ روبل بود. 


 بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه برای جلوگیری از کاهش ارزش روبل دخالت کرده و بخشی از ارز های خود را به بازار ارز عرضه کرد.


اظهارات مقامهای ارشد روسیه نیز برای توقف روند سقوط ارزش روبل موثر بود و میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه اعلام کرد که دولت روسیه از ماهها پیش برای این وضعیت برنامه ریزی کرده است.


انتون سیلوانف وزیر دارایی روسیه هم اعلام کرد که بانک مرکزی روسیه از منابع کافی برای حفظ ثبات بازار مالی روسیه برخوردار است.


ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته در دیدار با مقامهای ارشد اقتصادی و مالی روسیه، تدابیر ویژه اقتصادی برای مقابله با تحریم های مالی ازسوی غرب را اعلام کرد.


بر اساس دستور پوتین از روز اول ماه مارس (امروز) صادرکنندگان روسی موظف هستند ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات کالاهای خود را بر اساس قراردادهای امضای شده با طرف های خارجی در روسیه عرضه کنند.


شرکت های روسی از امروز نمی توانند ارزهای خارجی را برای تسویه بدهی های خود به حساب های خارجی پرداخت کنند. 


از تدابیر دیگر اعلام شده ازسوی رئیس جمهوری روسیه، تعیین شرایط برای خرید و فروش ارزهای خارجی ازسوی بانک مرکزی روسیه است و خارج از این قواعد، هیچ ارزی نباید عرضه یا خریداری شود.  


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روزدوشنبه۲۱فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌ های مردمی دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


تهران- ایرنا- شورای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ۲۶ فرد و یک نهاد روسی را تحریم کرده است.



دیدگاهتان را بنویسید