تپش نبض علم و زندگی در ۹۸ سالگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به


تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار نوروزی خود با حضور در منزل استاد سید عبدالله انوار استاد جامع معقول و منقول در فضایی صمیمانه دیدار و گفتگو کرد. 


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در ادامه دیدار طرح تکریم پیشکسوتان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، همزمان با هشتمین شب عید نوروز محمد مهدی اسماعیلی به دیدار استاد سید عبدالله انوار رفت و ضمن تبریک سال نو، حضور در منزل استاد را افتخاری بزرگ در آغاز سال جدید دانست و برای وی آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت کرد. 


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همنشینی با مشاهیر و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی همراه با تکریم شخصیت و تجلیل از یک عمر خدمات و تلاش های ارزنده و فاخر این بزرگان را از اولویت های این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی برشمرد که با جدیت ادامه خواهد داشت. 


تپش نبض علم و زندگی در ۹۸ سالگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار استاد عبدالله انوار رفت



تاکید بر قدردانی مشاهیر و بزرگان ایرانی به عنوان سرمایه های عظیم کشور


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ضمن قدردانی از یک عمر زحمات و فعالیت های خالصانه استاد انوار در حوزه های علمی، ادبی، نسخ شناسی، فهرست نویسی، فلسفه و منطق، موسیقی و… اظهار داشت: مانند استاد انوار که به عنوان جامع معقول و منقول شهره است در کشور کمتر از تعداد انگشتان دو دست داریم که باید قدردان یک عمر تلاش و فعالیت آنها باشیم.


اسماعیلی تهیه و ابداع نوعی فهرست نویسی نسخ خطی با ثبت ویژگی های فنی آثار مکتوب توسط استاد انوار را کاری کم نظیر در دنیا عنوان کرد و گفت: باید قدردان مشاهیر و بزرگان ایرانی به عنوان سرمایه های عظیم کشور باشیم و با استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای نسبت به معرفی آنها در سطح داخلی و بین المللی تلاش کنیم.


پیشنهاد برگزاری بزرگداشت مشترک ابن سینا و استاد انوار


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انجام پژوهش‌های استاد انوار درباره ابوعلی سینا و همچنین اشراف ایشان به این حوزه، پیشنهاد کرد: همزمان با یکم شهریورماه که مصادف با سالروز تولد ابن سینا است، بزرگداشتی مشترک برای این حکیم فرزانه و استاد انوار برگزار کنیم.


تپش نبض علم و زندگی در ۹۸ سالگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار استاد عبدالله انوار رفت



اسماعیلی با اشاره به برگزاری بزرگداشت ملی و جهانی حکیم نظامی شاعر پارسی گوی ایران زمین، تاکید کرد: مراسم و نکوداشتی مشابه نیز برای حکیم ابوعلی سینا در سطح ملی و بین المللی برگزار شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید نمادهای کشور همچون مشاهیر، مفاخرو بزرگان را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: تجربه نشان داده که ایران و ایرانی رمز همگرایی است و ایرانیت چتری فراگیر در جهان محسوب می شود.    


ابداع نوعی فهرست نویسی نسخ خطی با ثبت ویژگی های فنی آثار مکتوب


در این دیدار استاد سید عبدالله انوار استاد دانشگاه و پیشکسوت معاصر نسخه‌شناسی کشور نیز ضمن خوشامدگویی و تبریک نوروز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه، با تشریح بخشی از فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته و تلاش علمی، ادبی، دانشگاهی، فلسفی، تاریخی و… در طول سالیان عمر خود به گپ و گفتگو پرداخت.


این ادیب فهرست نویس و متخصص متون کهن در ادامه به حضور ۲۰ ساله فعالیت خود در کتابخانه ملی در حوزه نسخ خطی ایرانی اشاره و از ابداع نوعی فهرست نویسی نسخ خطی با ثبت ویژگی های فنی آثار مکتوب به عنوان مهمترین دستاورد خود در این مدت یاد کرد.


ترجمه و تفسیر کتاب موسیقی الکبیر نوشته ابونصر فارابی


این استاد پیشکسوت که به موسیقی‌دان و منطق‌دان نیز در جامعه شهره است در ادامه همچنین از ترجمه و تفسیر کتاب موسیقی الکبیر نوشته ابونصر فارابی خبر داد و پیرامون بخشی از محتوای این اثر توضیحاتی را بیان کرد.  


انوار به انجام مجموعه پژوهش‌هایی درباره حکیم ابوعلی سینا که اکنون در دست دارد اشاره و تصریح کرد: نباید بگذاریم بزرگان و مفاخری همچون ابن سینا در جامعه مغفول واقع شوند بلکه به عنوان یکی از مشاهیر و بزرگان ایرانی باید با همه ظرفیت ها در جهت معرفی ابعاد وجودی و شخصیتی این حکیم عالم عرصه طب و فلسفه که به جامع العلوم شهره است، تلاش کنیم.  


در پایان این نشست صمیمانه لوح تقدیر و هدیه نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سید عبدالله انوار اهدا شد.


محمود شالویی دستیار وزیر و مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند. 


سید عبدالله انوار (زادهٔ ۱۸ مرداد ۱۳۰۳ در تهران) از دانشمندان و مترجمان ایرانی و از پیش‌کسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران است. وی نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس، متخصص متون کهن، منطق‌دان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، و در یک کلام جامع معقول و منقول ایرانی است.


تپش نبض علم و زندگی در ۹۸ سالگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار استاد عبدالله انوار رفت



وی بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌است.


او مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه است و اکنون ترجمه شفاء ابن سینا از او در دست چاپ است. عبدالله انوار، دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40


دیدگاهتان را بنویسید