جنبش عدم تعهد خواستار پایان دادن فوری به تحریم های یکجانبه علیه


نیویورک- ایرنا- زهرا ارشادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: جنبش عدم تعهد از کشورهایی که مبادرت به اعمال تحریم‌های یکجانبه کرده‌اند می‌خواهد با قید فوریت به این تحریم‌ها پایان دهند.


به گزارش ایرنا، دکتر زهرا ارشادی، سفیر ‌ومعاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی  در سخنانی با عنوان دستور کار «گزارش کمیته منشور سازمان ملل متحد» به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در کمیته ششم مجمع عمومی افزود که جنبش عدم تعهد  نگرانی عمیق خود را در خصوص اعمال قوانین و سایر اشکال اقدامات قهرآمیز در حوزه اقتصادی علیه کشورهای درحال ‌توسعه از جمله تحریم‌های یکجانبه که موجب نقض منشور ملل متحد و تضعیف قوانین بین‌المللی و قوانین سازمان تجارت جهانی هستند، ابراز می کند.


 دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در سخنانش گفت: جنبش عدم تعهد ضمن تاکید بر نقش و اهمیت کار کمیته منشور سازمان ملل و تقویت نقش این سازمان بر این باور است که این کمیته می بایست نقشی کلیدی در روند اصلاحات جاری سازمان ملل  بر اساس  قطعنامه ۳۴۹۹ ، ۱۵ دسامبر ۱۹۷۵ ایفا کند.


وی تصریح کرد: جنبش بر این باور است سازمان ملل متحد، نقشی محوری و حیاتی در رسیدگی به موضوعات مرتبط با همکاری‌های بین‌المللی، توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی، صلح و امنیت، حقوق بشر و حاکمیت قانون مبتنی بر گفت‌وگو، همکاری و اجماع‌سازی بین‌الدولی دارد و از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا تعهد خود به منشور سازمان ملل را  از طریق احترام به اصول آن مانند خودداری از تهدید یا استفاده از زور احترام به تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تحکیم بخشند.


 ارشادی خاطر نشان کرد: در عین حال، این جنبش نگرانی خود را نسبت به تجاوز مستمر شورای امنیت به وظایف و اختیارات مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی از طریق رسیدگی به موضوعاتی که در صلاحیت ارگان‌های مزبور است، و همچنین اقدامات صورت‌گرفته جهت ورود به عرصه هنجارسازی که ذیل اختیارات مجمع عمومی است، اعلام می‌دارد.


 معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: جنبش عدم تعهد مجددا تأکید می‌کند که اصلاحات سازمان ملل باید مطابق با اصول و رویه‌های تعیین شده توسط منشور ملل متحد انجام پذیرد و در همین راستا، کمیته ویژه منشور سازمان ملل متحد و تقویت نقش سازمان می‌تواند در بررسی مسائل حقوقی در این فرآیند مشارکت داشته باشد.


دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل ادامه داد: انتظار می رود کمیته‌های تحریم شورای امنیت، ارزیابی‌های عینی بیشتری را پیرامون روش مورد استفاده در ارزیابی پیامدهای انسانی تحریم‌ها و پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت اجتماعی، اقتصادی و انسانی تحریم علیه کشورها ارائه کند.


ارشادی گفت: همچنین انتظار داریم که اطلاعات مربوط به پیامدهای بشردوستانه اجرای تحریم‌ها، از جمله موارد تأثیرگذار بر زندگی غیرنظامیان کشور هدف، توسعه اجتماعی-اقتصادی آن و کشورهای ثالث که به‌موجب اجرای این تحریم‌ها آسیب دیده‌اند یا ممکن است آسیب ببینند، ارائه شود.


معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد افزود: معتقدیم رژیم‌ تحریم‌های بین‌المللی باید از ایجاد پیامدهای ناخواسته در کشور هدف یا کشورهای ثالث که ممکن است منجر به نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شود، اجتناب و از جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان خودداری کند.


این مقام نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: جنبش عدم تعهد همچنین نگرانی عمیق خود را در خصوص اعمال قوانین و سایر اشکال اقدامات قهرآمیز در حوزه اقتصادی علیه کشورهای درحال ‌توسعه، از جمله تحریم‌های یکجانبه که موجب نقض منشور ملل متحد و تضعیف قوانین بین‌المللی و قوانین سازمان تجارت جهانی هستند، ابراز می‌کند.


وی تصریح کرد: دیدگاه جنبش عدم تعهد بر این اصل مبتنی است که اعمال تحریم‌ها باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود. تحریم‌های هدفمند تنها زمانی باید اعمال ‌شوند که طبق منشور تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی یا اقدامی تجاوزکارانه وجود داشته باشد. این ابزار به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در هیچ و همه موارد نقض قوانین، هنجارها یا استانداردهای بین المللی قابل اعمال نیستند.


 ارشادی اظهار داشت: این جنبش همچنین از کشورهایی که مبادرت به اعمال تحریم‌های یکجانبه کرده‌اند می‌خواهد با قید فوریت به این تحریم‌ها پایان دهند و بر تعهد جنبش مبنی بر حمایت از همه تلاش‌هایی که در راستای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، تاکید می کنیم.



دیدگاهتان را بنویسید