حاشیه های داوری در جشنواره فیلم فجر


تهران- ایرنا- چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان می‌رسد که بازار حواشی پیرامون انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم در حدی داغ شده که برخی از اهالی سینما به ادعای تقلب در سامانه جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره فیلم فجر(سمفا) روی آورده و این موضوع از دید رسانه‌ها پنهان نمانده است.


رسانه‌های کشور ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ خورشیدی به بررسی فیلم‌های اکران شده در جشنواره فیلم فجر پرداخته‌اند. به‌گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش، یادداشت و مصاحبه‌هایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این آنها رصد می‌شود.



رسانه‌های اصول‌گرا


اعتبار سیمرغ مردمی در گرو شفافیت سمفا


روزنامه جوان در گزارشی به انتقاد یک تهیه کننده از سامانه جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره فیلم فجر، پرداخت و نوشت: یک تهیه‌کننده با ادعای اینکه مچ سامانه جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره فیلم فجر را گرفته، مدعی تقلب این سامانه به نفع یک فیلم خاص شده است.


انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم، یکی از چالش‌برانگیزترین سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر را رقم می‌زند؛ سیمرغ مهمی که نشانه محبوبیت یک فیلم نزد مردم است و هر سال مدعیانی پیدا می‌شوند تا سیستم جمع‌آوری آرای مردمی را زیر سؤال ببرند.


عباس نادران، تهیه‌کننده فیلم شادوران، به نحوه جمع‌آوری آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر معترض است و می‌گوید: درباره سامانه سمفا شائبه‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها در پیش‌فروش بلیت‌هاست. ما در جشنواره بزرگانی را داریم که طبیعی است به خاطر اسمشان بلیت فیلم‌هایشان خیلی زود فروخته شود، مثل آقای کیمیایی و محمدحسین مهدویان، اما پیش‌فروش بعضی بلیت‌ها آن هم در دو روز مانده به شروع اکران فیلم به شدت شائبه‌برانگیز است، یعنی عجیب است فیلمی که دیده نشده، هیچ تبلیغاتی نداشته و کارگردانش هم فرد شناخته‌شده‌ای نیست، میزان پیش‌فروش بلیتش ناگهان بالا رود، اما نکته مدنظر من درباره سمفا این بحث نیست چراکه امسال در این سامانه یک مهندسی جدی آرا به نفع یک فیلم در حال رخ دادن است.


سمفا (سامانه مدیریت و فروش سینما) یک سامانه نوظهور است که برای ساماندهی فروش مکانیزه بلیت سینماها ایجاد شد. این سامانه که از سوی سازمان سینمایی راه‌اندازی شده است، برای دومین سال پیاپی مسئولیت جمع‌آوری آرای بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر را بر عهده دارد. تا پیش از راه‌اندازی سمفا، وظیفه جمع‌آوری آرای مردمی و اعلام نام بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فیلم فجر بر اغلب عهده خانه سینما بود.


سال گذشته، محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم «ابلق» نیز با اعتراض به عملکرد سمفا، آن را باعث بی‌اعتباری سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دانسته بود؛ اتفاقی که امسال هم در حال رخ دادن است.



کیفیت برخی فیلم‌ها در شأن جشنواره چهلم نیست


روزنامه جوان در مطلب دیگری به سطح پایین فیلم‌های اکران شده پرداخت و نوشت: برخی فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر از نظر کیفیت در جایگاه مورد انتظار این جشنواره نیستند.


چهلمین جشنواره فیلم فجر با تأکید بر اینکه عدد ۴۰ در فرهنگ دینی و ملی ما نمادی از کمال است، باید نماد پختکی و شکوه این جشنواره مهم هنری می‌شد که نویددهنده ورود سینمای انقلاب اسلامی به پنجمین دهه فعالیت باشد، اما آنچه تا روز پنجم شاهد آن بودیم، حضور فیلم‌هایی ضعیف و متوسط بود که حتی شاید برخی از آن‌ها شانس حضور در جشنواره‌های محلی را هم نداشتند. ضعف شدید آثار حاضر در این دوره از جشنواره در برخورد سرد و توأم با انتقاد منتقدان سینما و اصحاب رسانه مشخص است. فیلمی را نمی‌توان پیدا کرد که تحسین منتقدان را به همراه داشته باشد. در بهترین حالت، فیلم‌های متوسط در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند. انتخاب برخی فیلم‌ها شائبه‌برانگیز بوده و سؤالات زیادی را به همراه داشته است که چرا هیئت انتخاب این دوره از جشنواره برای انتخاب آثار حساسیت بیشتری به خرج نداده‌اند.


نقدهای منفی منتقدان سینما که به نحوی مخاطبان حرفه‌ای سینما به شمار می‌روند، نشان‌دهنده مسیر اشتباهی است که در انتخاب آثار این دوره از جشنواره در پیش گرفته شده است.


از نواقص بزرگ این دوره از جشنواره، اصرار بر جوان‌گرایی به جای کشف استعداد جوان است. حضور فیلمسازان جوان در جشنواره نویدبخش پویایی در سینمای ایران است، اما هر فیلمساز جوانی را نمی‌توان به صرف پایین بودن سن، به عنوان یک فیلمساز بااستعداد به حساب آورد.


تعداد بالای فیلم اولی‌ها، می‌توانست برگ برنده چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر باشد، ولی آنچه حداقل تا امروز در جشنواره دیده شده، این است که رانت نام پدر شاید باعث شود پسر یک فیلم را کارگردانی کند و آن را به جشنواره راه دهند، ولی همه چیز در فجر به بوته نقد گذاشته می‌شود و عیار پایین آقازاده‌های فیلمساز خودش را خیلی زود نشان می‌دهد.‌ای کاش دست‌اندرکاران جشنواره فیلم فجر، به مناسبت اینکه چهلمین دوره این جشنواره نقش نمادینی برای افکار عمومی بازی می‌کند، توجه بیشتری به نوع انتخاب‌های خود داشتند.



نگاهی به فیلم سینمایی شهرک


روزنامه وطن امروز در گزارشی به انتقاد از دو فیلم سینمایی «۲۸۸۸» و «شهرک» پرداخت و نوشت: ۲ فیلم «۲۸۸۸» و «شهرک» با روایت‌هایی متفاوت از دفاع‌مقدس و سینما همزمان با نهمین روز برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد نمایش داده ‌شدند. همزمان با نهمین روز از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، خانه جشنواره واقع در برج میلاد که میزبان اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران است ۲ فیلم سینمایی را به نمایش گذاشت؛ اولی فیلم «۲۸۸۸» با موضوع دفاع‌مقدس و دیگری فیلمی درباره سینما. «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و اکبر حیدری فیلمی است که در حوزه دفاع‌مقدس ساخته شده و می‌توان آن را به نوعی تجربه‌ای جدید در این گونه سینمایی دانست اما متاسفانه علی‌محمدی تجربه موفقی از خود به جای نگذاشته است. در این فیلم حمیدرضا پگاه، شیرین اسماعیلی، سیاوش مفیدی، مرتضی اسماعیل کاشی، ساناز مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله گرشاسبی، نرگس محمدی، علی اوجی، هادی حجازی‌فر، حامد کمیلی، کامبیز دیرباز، امین حیایی، سام درخشانی، کورش تهامی، احمد مهران‌فر، رضا یزدانی و مریم بوبانی حضور دارند. از سویی علی حضرتی نیز به عنوان دومین تجربه کارگردانی‌اش در فیلم سینمایی «شهرک» نتوانست رضایت اهالی رسانه و منتقدان را جلب کند، درواقع حضرتی در دومین تجربه سینمایی خود روایتی از دنیای سینما را به تصویر کشیده است. داستان این فیلم، درباره جوانی علاقه‌مند به بازیگری است که در تست یک فیلم سینمایی بزرگ قبول می‌شود و برای پیوستن به این پروژه و رسیدن به آرزوی خود یعنی بازیگر شدن، باید شرایط ویژه و تمرین‌های روحی و روانی گروه بازیگران در شهرکی ایزوله شده را بپذیرد. ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رؤیا جاویدنیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی و ساقی حاجی‌پور در این فیلم حضور دارند.



بررسی فیلم بدون قرارقبلی


روزنامه وطن امروز در گزارشی دیگر به نشست خبری فیلم سینمایی بدون قرار قبلی، پرداخته است. به گزارش این روزنامه، کارگردان فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» گفت روابط انسانی در فیلم‌هایش اهمیت زیادی دارد.


نشست خبری فیلم سینمایی«بدون قرار قبلی» با حضور عوامل این فیلم سینمایی در مرکز همایش‌های برج میلاد (خانه جشنواره فیلم فجر) برگزار شد.


محمود بابایی، تهیه‌کننده این فیلم گفت: خیلی خوشحالم که در بین شما حضور دارم. ما سعی کردیم یک فیلم حال خوب‌کننده تولید کنیم. ما برای ساخت این فیلم دردسرهای بسیاری داشتیم و خودمان هم نمی‌دانستیم شرایط ساختش به وجود می‌آید یا نه. برخی می‌گفتند آستان قدس به ما کمک کرده، بله! آستان قدس به ما کمک کرده ولی حمایت که صرفا مالی نیست.


وی افزود: تولید این فیلم خیلی سخت بود. ما یک هفته در آلمان ضبط داشتیم و عوامل محدودی را برای ضبط آلمان بردیم.


بهروز شعیبی، کارگردان فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» بیان کرد: به نظرم روابط فیلم یک روابط عادی است، ما سعی نکردیم یک خانواده دور از ذهن را به تصویر بکشیم. ما در چنین فیلم‌هایی قرار نیست کار عجیب و غریبی کنیم، ما می‌خواهیم یک حسی را منتقل کنیم که به نظرم این حس منتقل شده است.



عدم‌تحقیق و پژوهش درباره بیماری و به وجود آمدن آن در فیلم بی رویا


روزنامه جوان در یادداشتی به نقد فیلم بی رویا پرداخته است. در این یادداشت می خوانیم: زمانی که قرار است فیلم روانشناسانه ساخته شود، باید زیرساخت‌های دراماتیک آن را هم به مخاطب ارائه کرد. فیلم بی‌رؤیا اولین فیلم آرین وزیردفتری فقط می‌تواند طرح موضوع و آشفتگی در بازی را به یک خلل روانی تبدیل کند.


تماشاگر هیچ برداشتی از این فیلم ندارد و نمی‌داند باید دنبال چه چیزی باشد، پس یعنی فیلمنامه‌ای در کار نیست. بی‌رؤیا یک طرح دارد که به هدر رفته و علت آن عدم‌تحقیق و پژوهش درباره بیماری و به وجود آمدن آن است. هیچ اشاره‌ای نمی‌شود که رؤیا چرا به سمت بی‌هویتی و خلل روانی می‌رود. به نظر می‌رسد کارگردان فقط در گوگل توضیح شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی را خوانده و حالا آشفتگی متنش را به اختلال روانی کاراکترش پیوند زده است.



فیلم ضد بازگوی پس زمینه قصه بمب گذاری دفتر حزب جمهوری


امیرعباس ربیعی فیلمساز فیلم ضد در گفت وگو با روزنامه ایران مطرح کرد: قصه «ضد» در کل درباره انفجار دفتر حزب جمهوری نیست بلکه پس‌زمینه قصه ما بمب‌گذاری این مجموعه است. این فیلم سینمایی درباره یک شخصیت و اتفاقات اطراف آن است؛ یک نفوذی که بین عشق و تشکیلات و وظیفه سازمانی‌اش مانده است و چون به بمب‌گذاری داخل دفتر حزب مرتبط می‌شود در پس زمینه نیز به بحث بمب‌گذاری اشاره و پرداخته شده است. البته اگر فیلمسازی بخواهد درباره بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اثر مستقلی بسازد قطعاً جای پرداختن به جزئیات بیشتر را دارد اما هدف «ضد» نبوده است و ما به آنچه که به «سعید امیریان» کاراکتر اصلی فیلم مرتبط شده است، پرداخته‌ایم.



رسانه‌های اعتدال‌گرا


موقعیت مهدی پدیده چهلمین جشنواره فیلم فجر


در گزارش منتشر شده روزنامه حمایت می‌خوانیم: به اعتقاد تعداد زیادی از صاحب‌نظران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» را می توان پدیده چهلمین جشنواره فیلم فجر دانست.


بسیاری از صاحب‌نظران در حوزه فیلم های سینمایی درباره فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» براین باور هستند که مجموع می‌توان این اثر را پدیده چهلمین جشنواره فیلم فجر دانست. اثری در ژانردفاع مقدس  که زندگی یکی از «قهرمانان ملی» را روایت می‎کند و می‌توان درباره آن بیان کرد که این اثر سینمایی به دور از فضای تلخ و سیاه فیلم‌هایی با موضوع اجتماعی به ماجرا می‌پردازد.



بررسی فیلم بدون قرار قبلی


روزنامه همشهری در یادداشت خود به فیلم سینمایی بدون قرار قبلی، پرداخته در بخشی از این یادداشت آمده است: فیلمنامه براســاس قصه ای کوتاه از مصطفی مستور، به قلم فرهاد توحیدی نوشته شده و به سفر یک زن از آلمان به ایران؛ پس از سالیان آن هم به واسطه وصیت پدرش می پردازد.


که در زیرلایه خود ســفر درونی زن و احیای تصویر مخدوش او از پدر را به دنبال دارد. بهروز شعیبی، کارگردان فیلم با پذیرفتن ریســک مانور بر این الگو و موقعیت آشــنا و تکراری، تالش کرده تمایز نگاه خود را به واســطه کارگردانی وارد فیلم کند و به همین واسطه هم می توان مدعی شد زاویه نگاه ناظر او به عنوان کارگردان اثر توانسته این تمایز را به کار داده و آن را به اثری چندلایه ارتقا دهد. فیلم در سه جغرافیای مختلف می گذرد که از آلمان تا ایران و گذر از تهران به مشهد را در برمی گیرد. فیلمساز در این تغییر مکان ها با فاصله گرفتن از نگاه توریستی و نوستالژیک، چشــم ناظر خود را متأثر از نگاه قهرمان محــوری واجد نوعی غم ساکن کرده که گاه با خاطراتی کمرنگ از گذشته های دور در ذهن یاسمین زنده می شود.



بررسی فیلم ۲۸۸۸


روزنامه همشهری در گزارش دیگری به بررسی فیلم ۲۸۸۸ پرداخت و نوشت: ۲۸۸۸ جدیدترین فیلم کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری با فیلمنامه ای به قلم خودشان و با مشارکت امید بنکدار کوشیده تا بعد از مدت ها از کلیشه های رایج در سینمای موسوم به دفاع مقدس فاصله بگیرد و بکوشد تا به مؤلفه های ژانر جنگی نزدیک و شبیه شود. در این راه و برای کنار گذاشتن کلیشه ها آنها موفق می شوند زبان خلبانان و اتاق کنترل را از نو بازســازی کنند که دستاورد قابل ملاحظه ای در ســینمای ایران به حساب می آید. اما علاوه بر اینها ایده هــای بصری فیلم نیز در بنا کردن حال و هوای فیلم نقش مهمی را ایفا می کند. از این نظر ســازندگان ۲۸۸۸ کوشیده اند تا به تصویری تازه تر دست یابند که به گفته خودشان از کلیشه های مرسوم سینمای دفاع مقدس به دور باشد.



رسانه‌های اصلاح‌طلب


سیمرغ مردمی در غبار


روزنامه ابتکار در گزارشی با طرح سوالی مبنی بر آیا سمفا در خصوص شمارش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر تخلف کرده است؟، نوشت: تقریبا به روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر رسیده‌ایم و باز هم حاشیه‌های سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم آغاز شده. سال‌ها است این جایزه که یکی از مهم‌ترین جوایز جشنواره از نگاه بسیاری از اهالی سینما است با حواشی مختلفی روبه‌رو است و شبهه‌هایی در مورد آن مطرح می‌شود. آیا بالاخره قرار نیست شفافیتی در این خصوص رخ دهد؟


سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه تماشاگران یکی از مهمترین جوایز این رویداد سینمایی است. این جایزه در شانزدهمین دوره فیلم فجر در سال ۱۳۷۶ به جشنواره اضافه شد. هر سال مسئولیت انجام رای‌گیری نظارت و اعلام این جایزه بر عهده خانه سینما بود. برنده این جایزه همیشه از طریق رای‌گیری بین تماشاگران جشنواره فیلم فجر در هر دوره انتخاب می‌شد، اما امسال رای‌گیری مردمی طبق بلیت‌فروشی آنلاین و از طریق سامانه‌ها انجام می‌شود. بر اساس اطلاع‌رسانی‌ها دست‌اندرکاران سمفا از طریق پیامک، آرای تماشاگران را برای فیلم‌های چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر جمع‌آوری خواهند کرد. البته در سال‌های پیشین خانه سینما متولی جمع‌آوری آرای تماشاگران برای اهدای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم بود. اما از سال گذشته سمفا جایگزین خانه سینما شد.                      


رای‌گیری از طریق سمفا برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم سال گذشته هم حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت و حالا در حالی که سمفا برای بار دوم مسئولیت ثبت آرای مردمی را بر عهده دارد زمزمه‌هایی از تخلف در آن شنیده می‌شود. حاشیه‌هایی که سال گذشته بر سر سرنوشت بهترین فیلم آرای مردمی به وجود آمد و یکباره یک فیلم در روزهای آخر جهش زیادی پیدا کرد باعث شده از روزهای نخست جشنواره حساسیت‌ها روی این بخش زیاد شود. چند روز پیش در حالی که در میانه برگزاری جشنواره فیلم فجر بودیم گزارش‌های رسیده از سوی برخی رسانه‌ها از اختلالات در این بخش حکایت داشت به طوریکه برخی تماشاگران سینماها مدعی شدند که لینکی که برای آنها برای شرکت در رای‌دهی فیلم‌ها ارسال شده کارایی لازم را ندارد و دو تهیه‌کننده نیز از مکانیسم رای‌گیری آرای مردمی جشنواره اظهار بی‌اطلاعی کردند.       


           


اعتبار سیمرغ مردمی را حفظ کنید


همچنین روزنامه آرمان ملی نیز به موضوع درباره صحت و سقم آرای مردمی پرداخت و نوشت: محمدرضا منصوری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دسته دختران» بیان کرد که توجه به میانگین در آرای مردمی اتفاق خوبی است، اما مگر می‌شود فیلمی با تنها ۳۰۰ رای در میان فیلم‌های بالای جدول باشد! منصوری افزود: در روزهای اخیر بسیار شاهد عدم ارسال پیامک نظرسنجی یا تاخیر در ارسال پیامک در برخی سینماهای خاص برای مخاطبان فیلم بودیم.


وی گفت: در حالی‌که انتظار می‌رفت با آنلاین و هوشمندشدن سامانه ثبت آرای مردمی در جشنواره فجر توسط سامانه سمفا، از میزان شائبه‌ها و نگرانی‌ها درباره صحت و سقم آرای مردمی کاسته شود، در یکی دو سال اخیر شاهد اتفاقات عجیب و غریب‌تری هستیم. به‌طوری‌که مواردی بوده که حتی فیلم دیگری را دیده‌اند، اما پیامک نظرسنجی فیلم دیگری برای آنها ارسال می‌شود! تهیه‌کننده فیلم «دسته دختران» با بیان آنکه این اشکالات از اعتبار سیمرغ مردمی در این سال‌ها کاسته است، اظهارکرد: ما امیدوار بودیم با استقرار تیم جدید و مدیریت تازه در سینمای ایران جلوی ایرادات و اشکالات سامانه سمفا گرفته شود، اما امسال هم شاهد همان اتفاقات هستیم. چطور می‌شود شما سه روز پیش فیلمی را ببینید، اما بعد از دو روز برای شما پیامک نظرسنجی ارسال شود. در حالی‌که مهلت شرکت در نظرسنجی به اتمام رسیده است؟!



تخلف سمفا در آرای مردمی فجر به نفع ملاقات خصوصی


به گزارش روزنامه همدلی تهیه‌کننده «شادروان» مدعی شد: در پی برخی اعتراض‌ها به وضعیت شمارش آرای مردمی در چهلمین جشنواره فیلم فجر که برای دومین سال پیاپی توسط سامانه سمفا انجام می‌شود، عباس نادران، تهیه‌کننده فیلم «شادروان» گفت: درباره سامانه سمفا شائبه‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها در پیش‌فروش بلیت‌هاست. ما در جشنواره بزرگانی را داریم که طبیعی است به خاطر اسمشان بلیت فیلم‌هایشان خیلی زود فروخته شود، مثل آقای کیمیایی و محمدحسین مهدویان، اما پیش‌فروش بعضی بلیت‌ها آن‌هم در دو روز مانده به شروع اکران فیلم به‌شدت شائبه برانگیز است؛ یعنی عجیب است فیلمی که دیده نشده، هیچ تبلیغاتی نداشته و کارگردانش هم فرد شناخته‌شده‌ای نیست میزان پیش‌فروش بلیتش ناگهان بالا برود، اما نکته مدنظر من درباره سمفا این بحث نیست، چراکه امسال در این سامانه، مهندسی جدی آرا به نفع یک فیلم در حال رخ دادن است.


او ادامه داد: از روز اول جشنواره که نمایش فیلم‌ها شروع شد، ما تماس‌های زیادی از افرادی داشتیم که گله می‌کردند اصلاً پیامک رأی برای آن‌ها ارسال نشده و نتوانسته‌اند رأی بدهند. شخصاً در روز اول جشنواره خیلی نتوانستم این موضوع را پیگیری کنم و احتمال دادم که ایرادهای فنی باشد و برطرف می‌شود، اما بعداً متوجه شدم ماجرا خیلی عجیب است، مثلاً در یک مورد در سینما لوتوس ۳۹۷ نفر به گواه دوربین‌های سینما، فیلم «شادروان» را تماشا کردند و در کمال تعجب فقط برای ۲۰ نفر پیامک رأی ارسال‌شده بود. در روز اول نمایش این فیلم در پردیس سینمایی کوروش هم ۴۸۰ تماشاگر در سه سالن خورشید، مایاک و لاله‌زار داشتیم و بلیت فروخته بودیم که در سالن هم حضور داشتند، اما فقط برای ۹۰ نفر پیامک فرستاده ‌شده بود. تمام این تخلفات به شکل کاملاً هدایت‌شده در یک سری سینمای خاص اتفاق می‌افتد.



جمع‌بندی


به گزارش رسانه‌های اصول‌گرا انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم، یکی از چالش‌برانگیزترین سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر را رقم می‌زند. همچنین به گزارش این رسانه‌ها یک تهیه‌کننده با ادعای اینکه مچ سامانه جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره فیلم فجر را گرفته، مدعی تقلب این سامانه به نفع یک فیلم خاص شده است. به عقیده این رسانه‌ها آنچه تا روز پنجم شاهد آن بودیم، حضور فیلم‌هایی ضعیف و متوسط بود که حتی شاید برخی از آن‌ها شانس حضور در جشنواره‌های محلی را هم نداشتند. این رسانه‌ها با تاکید بر اینکه فیلمی را نمی‌توان پیدا کرد که تحسین منتقدان را به همراه داشته باشد آورده‌اند که از نواقص بزرگ این دوره از جشنواره، اصرار بر جوان‌گرایی به جای کشف استعداد جوان است و آنچه حداقل تا امروز در جشنواره دیده شده، این است که رانت نام پدر شاید باعث شود پسر یک فیلم را کارگردانی کند و آن را به جشنواره راه دهند.


به گزارش رسانه‌های اعتدال‌گرا به اعتقاد تعداد زیادی از صاحب‌نظران فیلم سینمایی موقعیت مهدی را می‌توان پدیده چهلمین جشنواره فیلم فجر دانست. این رسانه‌ها معتقدند ســازندگان ۲۸۸۸ کوشیده‌اند تا به تصویری تازه‌تر دست یابند که به گفته خودشان از کلیشه‌های مرسوم سینمای دفاع مقدس به دور باشد.


رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز به موضوع حاشیه‌های سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم پرداخته و آورده‌اند: درباره سامانه سمفا شائبه‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها در پیش‌فروش بلیت‌هاست. ما در جشنواره بزرگانی را داریم که طبیعی است به خاطر اسم‌شان بلیت فیلم‌هایشان خیلی زود فروخته شود، مثل آقای کیمیایی و محمدحسین مهدویان.




دیدگاهتان را بنویسید