حمایت اتحادیه اروپا از تعلیق روسیه و بلاروس در شورای کشورهای


تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا اعلام کرد که از تصمیم شورای کشورهای دریای بالتیک برای تعلیق عضویت روسیه و بلاروس (عضو ناظر) در این شورا حمایت می‌کند.


به گزارش روز شنبه ایرنا از رویترز، اتحادیه اروپا اعلام کرد: این تصمیم بخشی از واکنش بروکسل و شرکای همراه آن نسبت به درگیری روسیه و اوکراین با مشارکت بلاروس است. اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای عضو شورای بالتیک شامل آلمان، استونی، لتونی، لیتوانی، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، لهستان و سوئد اتفاق نظر دارند که تعلیق عضویت روسیه و بلاروس تا زمانی ادامه خواهد داشت که دوباره همکاری بر اساس احترام به اصول بنیادین و قوانین بین‌المللی باشد. 


شورای کشورهای دریای بالتیک سازمانی سیاسی برای همکاری بین‌دولتی منطقه‌ای است. اعضای این شورا شامل ۱۱ کشور دانمارک، استونی، فنلاند، آلمان، ایسلند، لیتوانی، لتونی، نروژ، لهستان، روسیه و سوئد همچنین کمیسیون اروپاست. این شورا در سال ۱۹۹۲ تشکیل شده، مقر آن در استکهلم سوئد است و نروژ ریاست دوره‌ای را برعهده دارد. بلاروس عضو ناظر شورا بود.


به دنبال عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین که بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) آغاز شد، این جنگ اکنون وارد دهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است. روسیه اعلام کرده عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست اما بسیاری کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله روسیه را محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود را بر این کشور آغاز کردند.



دیدگاهتان را بنویسید