داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی غرب کشور در کرمانشاه آغاز شد



P>به‌ گزارش ایرنا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این نشست گفت: بسیار خرسندیم که کرمانشاه به عنوان یکی از ۹ منطقه منتخب کشور برای برگزاری رویداد ملی نشان اصالت صنایع‌دستی میزبان منطقه غرب کشور شده است.


«جبار گوهری» افزود: در این دوره ۱۰۷ اثر از استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان توسط داوران برجسته صنایع‌دستی مورد قضاوت قرار گرفته و آثار برگزیده مهر اصالت ملی دریافت می‌کنند.


او ادامه داد: این رویداد و نتایج آن باعث رونق و تعالی صنایع‌دستی و شناسایی آثار فاخر در این حوزه می‌شود.


گوهری با بیان اینکه این رویداد به مدت ۲ روز در کرمانشاه ادامه دارد، گفت: امیدواریم در این رویداد آنچه که بایسته و شایسته صنایع‌ دستی کشور است، برای رونق هرچه بیشتر و ماندگاری آثار هنرمندان برجسته استان‌ها اتفاق بیفتد.


او افزود: یکی از مشکلات صنایع‌دستی در کشور بحث بازاریابی و فروش این محصولات است که این رویداد می‌تواند با برندسازی زمینه معرفی و و فروش محصولات شاخص را فراهم کند.


سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه تصریح کرد: برندسازی می‌تواند برای صنعتگران انگیزه مضاعف ایجاد کند و نیز فرصتی را پیش روی ما برای معرفی هرچه بیشتر این محصولات در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند.


۶۰ رشته صنایع دستی در استان کرمانشاه فعال است


به گزارش ایرنا، در استان کرمانشاه ۶۰ رشته فعال صنایع‌ دستی وجود دارد که تاکنون پنج اثر از تولیدات هنرمندان کرمانشاهی مهر اصالت جهانی و ۱۱۷ اثر مهر اصالت ملی دریافت کرده‌اند.


جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمدمالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می‌توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.


همچنین دوخت‌های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.


ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می‌توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.


استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.



دیدگاهتان را بنویسید