در تلاشیم با چند پرواز اختصاصی ایرانیان را از اوکراین خارج کنیم


تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درتلاشیم که با یک یا چند پرواز اختصاصی ایرانی‌ها را از برخی مناطق اوکراین خارج کنیم.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگویی با اشاره به تحولات اوکراین، اظهار داشت: از همان ابتدای آشوب‌ها در اوکراین ستاد مدیریتی در وزارت امور خارجه تشکیل شد و آقای امیر عبدالهیان با دیپلماسی فعال شخصا پیگیر وضعیت ایرانیان در اوکراین است.


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با انتشار دو اطلاعیه به شهروندان ایرانی هشدار دادیم که از نقاط بحرانی فاصله بگیرند و امروز نیز سومین اطلاعیه صادر شد، افزود: یک خط ۲۴ ساعته در ایران و سفارت برقرار است. با ۲ طرف این آشوب در ارتباطیم و تاکید کردیم که امنیت هموطنان برای ما در اولویت است.


وی گفت: به سبب شرایط اوکراین در ۱۰ روز گذشته هیچ کشوری نتوانسته شهروندانش را از طریق هوایی از این کشور خارج کند. وزارت امور خارجه در تلاش است تا مجوز یک یا چند پرواز اختصاصی برای خروج ایرانیان از برخی مناطق اوکراین را اخذ کند. البته ما معطل این داستان نخواهیم بود و به صورت میدانی در حال انجام تمام اقدامات هستیم و در حال حاضر هیچ مشکلی برای خروج ایرانیان از اوکراین وجود ندارد.


خطیب زاده در خصوص تحولات در اوکراین ضمن ابراز تاسف از آغاز اقدامات نظامی و شدت گرفتن درگیری‌ها، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌نماید. متاسفانه ادامه اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا منجر به وضعیتی شده است که منطقه اوراسیا در آستانه ورود به یک بحران فراگیر است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش بس برای مذاکره فوری بمنظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت نموده و ضرورت رعایت حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه در درگیریهای نظامی را مجدانه یادآوری مینماید.


وی همچنین با اشاره به وضعیت ایرانیان مقیم در اوکراین اظهار داشت: مهمترین ماموریت فعلی وزارت امورخارجه رسیدگی کامل و عاجل به وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین میباشد که در چارچوب پیش بینی های انجام شده با استفاده از همه ظرفیت در جریان است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین کاملا فعال بوده و مطابق دستورالعمل‌های قبلی ارسالی به طور ۲۴ ساعته در خدمت دانشجویان و ایرانیان مقیم است.



دیدگاهتان را بنویسید