در خرید بلیط هواپیما قطار و اتوبوس به این نکات توجه کنید


بسیاری از ما هنگام تهیه بلیط سفر با قوانین آشنا نیستیم و با بروز کوچک‌ترین مشکل، دستپاچه و پریشان می‌شویم. با هم مروری بر مهم‌ترین نکات قابل توجه در زمان تهیه بلیط و استفاده از هواپیما، قطار و اتوبوس خواهیم داشت.


کودکان نیاز به بلیط مجزا دارند؟


هواپیما: قوانین بلیط کودک در هواپیما کمی متفاوت است. در پروازهای داخلی معمولا هزینه بلیط کودکان ۲ تا ۱۲ سال نیم بها است. اگر کودک زیر ۲ سال دارید و می‌خواهید آن را روی صندلی خود نگهدارید و نیاز به صندلی مجزا برای او ندارید، می‌توانید با پرداخت ۱۰ درصد از قیمت، بلیط تهیه کنید. اما اگر قصد خرید بلیط چارتری دارید، باید بدانید که قیمت بلیط برای نوزادان رایگان و برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال بدون تخفیف و مثل بزرگسالان حساب می‌شود.


اتوبوس و قطار: اگر عادت دارید کودک خود را در آغوش بگیرید و نیازی به صندلی دیگری برای او ندارید، در هزینه‌ها صرفه جویی کنید و برای او بلیط تهیه نکنید چرا که این امکان برای شما وجود دارد که کودک زیر ۵ سال را بدون بلیط همراه خود سوار اتوبوس و قطار کنید. اما اگر می‌خواهید برای او از صندلی مجزا استفاده کنید، باید هزینه بلیط را کامل پرداخت کنید.


چند کیلوگرم بار می‌توان همراه داشت؟


هواپیما: اگر هواپیمایی که قصد سفر با آن را دارید در کلاس اکونومی قرار دارد، شما اجازه دارید ۲۰ کیلوگرم بار و چمدان با خود داشته باشید. اما اگر پروازهای فرست کلاس و تجاری را برای سفر انتخاب کرده‌اید، می‌توانید تا ۳۰ کیلوگرم بار همراه خود ببرید. البته شما مجاز به داشتن بار تا ۷ کیلوگرم همراه خود در داخل کابین هم هستید.


قطار: شمایی که می‌خواهید با قطار سفر کنید، حتما می‌دانید که باید بارها را همراه خود به داخل کابین ببرید. در داخل کابین در کنار شما مسافران دیگری حضور دارند و بار شما نباید مزاحم آنها شوند. به همین خاطر شما مجاز به همراه داشتن ۳۰ کیلوگرم بار در ابعاد نهایتا ۷۵ سانتی متری هستید.


اتوبوس: اگر اتوبوس را برای سفر خود انتخاب کردید، باید بدانید که تنها امکان حمل ۲۰ کیلوگرم بار همراه خود را دارید البته این عدد در سفرهای خارجی به ۴۰ کیلوگرم می‌رسد. اما اگر بارتان سنگین‌تر از مقدار مشخص شده است، ناامید نشوید چون بعضی از شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای با دریافت جریمه، امکان حمل اضافه بار را به شما می دهند. پس قبل از کم کردن بارها، از امکان این موضوع از شرکت حمل و نقلی که بلیط تهیه کردید مطلع شوید.



چگونه می‌توان بلیط را لغو کرد؟


هواپیما: اگر می‌خواهید بلیط خود را لغو کنید یا تغییر دهید، برای پس گرفتن ۸۰ درصد از مبلغ بلیط تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز فرصت دارید. بعد از این زمان، شما باید ۴۰ درصد بابت لغو یا تغییر بلیط جریمه بپردازید.


قطار: طبق قانون حمل و نقل ریلی، اگر بلیط تا ساعت ۱۲ظهر روز قبل از حرکت لغو شود، ۹۰ درصد بهای بلیط عودت می‌شود. تا ۳ساعت پیش از حرکت ۷۰ درصد از مبلغ بلیط پس داده می‌شود. و اگر از این زمان عبور کند، تا پیش از حرکت قطار می‌توان با لغو بلیط، نیمی از هزینه را دریافت کرد.


اتوبوس: طبق قوانین ابطال و استرداد بلیط های اتوبوس، اگر بیش از یک ساعت به زمان حرکت اتوبوس شما باقیمانده است می‌توانید با پرداخت ۱۰ درصد هزینه به عنوان جریمه، بلیط را لغو کنید. اگر تا کمتر از یک ساعت دیگر، اتوبوس حرکت می‌کند، باید نیمی از هزینه بلیط را جریمه بدهید و باقی را مبلغ را دریافت کنید.


چه مدارکی مورد نیاز است؟


هواپیما و قطار: برای سفر با هواپیما و قطار، چه در زمان خرید بلیط و چه در پایانه، باید کارت ملی‌تان را همراه خود ببرید. اما اگر مقصد سفرتان خارج از کشور است، گذرنامه را جایگزین کارت ملی خود کنید.


اتوبوس: برای تهیه بلیط اتوبوس تنها کافی است یک مدرک معتبر همراه داشته باشید.


می‌توان حیوانات خانگی را همراه خود برد؟


هواپیما: هواپیما به شما اجازه حمل پرنده یا حیوان خانگی‌تان را در پرواز می‌دهد اما شما نمی‌توانید آنها را همراه خود در کابین بیاورید بلکه باید پرنده با حیوان‌تان را در پایانه مسافری تحویل و در فرودگاه مقصد در سالن دریافت بار، پس بگیرید. هزینه حمل آنها را باید به صورت مجزا در پایانه پرداخت کنید.


اتوبوس: قوانین شرکت‌های ریلی و سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای، امکان حمل پرندگان و حیوانات را به مسافران نمی‌دهند. بنابراین اگر برای‌تان مهم است که حتما پرنده یا حیوان خانگی‌تان را همراه خودتان به سفر ببرید بهتر است با هواپیما سفر کنید.



دیدگاهتان را بنویسید