دولت منتخب دست رسانه های رسمی را برای مطالبه گری و انتقاد باز


تهران-ایرنا- سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم، نهادها، فعالان سیاسی و بخش های مختلف حاکمیتی مطالبات زیادی از رئیس جمهور منتخب و دولت او دارند. در این میان، رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت می توانند بازوی توانمند و تاثیر گذاری برای دولت هم باشند. به همین خاطر توجه دولت به خواسته ها و مطالبات آنان، قطعا در پیشبرد اهداف سیاستمداران تاثیر گذار است.


اما این روزها مهم ترین خواسته اهالی رسانه از دولت سیزدهم چیست؟ سردبیر روزنامه ابتکار تاکید دارد که باید فضا و دست رسانه های رسمی را برای مطالبه گری و انتقاد باز گذاشته شود. او می گوید: امیدوارم دولت سیزدهم به این درک برسد که زمانه، نسبت به گذشته متفاوت است و نیاز هست که رسانه ها به فضای بازتری برای بیان نقطه نظرهایشان احتیاج دارند.


ژوبین صفاری در این باره به شفقنا رسانه می گوید: فضای رسانه ای حتی به نسبت ۵ الی ۶ سال پیش هم بسیار متفاوت شده است. به عبارتی به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی شکافی بین رسانه های رسمی و مردم ایجاد شده است. این نتیجه به روز نشدن رسانه ها نسبت به توسعه ارتباطات است. به نظر می رسد در رویکرد دولت ها، رسانه ها نقش حمایتی و مونولوگ گونه ای دارند و انتظار می رود که رسانه ها در چارچوب انتظاراتشان نقش آفرینی کنند. همین سبب می شود تا مرجع خبری مردم از رسانه های رسمی به رسانه های غیر رسمی شیفت کند.


او ادامه می دهد: این مسئله آسیب های خاص خودش را دارد. خیلی وقت ها در فضای مجازی جریان سازی هایی می شود که خلاف واقع است. با این حال دلیل نمی شود که ما آن ها را محدود کنیم، بلکه باید فضا و دست رسانه های رسمی را برای مطالبه گری و انتقاد باز بگذاریم. امیدوارم دولت سیزدهم به این درک برسد که زمانه، نسبت به گذشته متفاوت است و نیاز هست تا درک کنند که رسانه ها به فضای بازتری برای بیان نقطه نظرهایشان احتیاج دارند. وقتی دولت این فضای باز را در اختیار رسانه قرار دهد، اگر کار مثبتی هم بکند طبیعتا رسانه آن را منعکس می کند.


با این اوصاف افرادی که قرار است درباره رسانه و فضای آن در دولت جدید گمارده شوند باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟ صفاری پاسخ می دهد: اگر بخواهیم ریشه ای به موضوع نگاه کنیم، این ساختار غلط است. رسانه ها چه دولتی و چه غیردولتی زیر نظر یک نهاد حاکمیتی فعالیت می کنند و مجوز فعالیتشان را هم از آن می گیرند. این خطر همواره در کمینشان هست که اگر چیزی خلاف انتظارات حاکمیت انجام دهند با خطر تعطیلی روبه رو می شوند.


سردبیر روزنامه ابتکار ادامه می دهد: امیدوارم افراد انتخابی درک درست، دقیق و علمی از مقوله رسانه داشته باشند و مختصات رسانه را به طور واقعی بشناسند. افراد انتخابی باید ارتباط قوی با اهالی رسانه داشته باشند و به نوعی از بدنه رسانه باشند. این افراد باید تشکل های صنفی رسانه ای را به رسمیت بشناسند و سعی در تقویت آن ها داشته باشند تا آن ها فعال باشند.


این سردبیر روزنامه به تغییرات مکرر برخی از رسانه ها با تغییر دولت ها در سال های گذشته اشاره می کند و می گوید: متاسفانه این اتفاق همواره می افتد. واقعیت این است که در هر دوره ای دولت افراد قبلی را کنار گذاشته و متناسب با رویکرد و سمت و سوی خود، افراد جدیدی را جایگزین می کند.



دیدگاهتان را بنویسید