رئیس شورای اروپا اصرار اوکراین برای منطقه پرواز ممنوع را اقدامی


تهران-ایرنا- رئیس شورای اروپا گفت که ناتو باید برای اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین تصمیم گیری کند اما این یک اقدام بیش از حد است و خطر واقعی تشدید تنش و خطر جنگ جهانی سوم را به دنبال دارد.


به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از “سی ان ان”، چارلز میشل تصریح کرد: اتحادیه اروپا با روسیه در جنگ نیست. واقعیت این است که روسیه جنگی بی‌رحمانه علیه اوکراین به راه انداخته است. 


رئیس شورای اروپا افزود: اوکراین عضو ناتو نیست و به همین دلیل است که ما باید بسیار محتاط باشیم. 


وی ادامه داد: ما باید هر کاری که ممکن است انجام دهیم، اما با در نظر گرفتن اینکه روسیه دارای تسلیحات اتمی است، اجتناب از وقوع جنگ جهانی سوم بسیار مهم است. 


ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در اظهاراتی که از رسانه‌های این کشور پخش شد، درخواست خود از ناتو برای وضع منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی اوکراین را تکرار کرد و گفت‌: در زمانی که اوکراین با بمباران بی‌امان روسیه روبه رواست، این گام مهمی می‌تواند باشد. 


زلنسکی افزود: ما خواهان منطقه پرواز ممنوع هستیم زیرا مردم ما از سوی روسیه و بلاروس کشته می‌شوند، این موشک‌ها و هواپیماهای بمب افکن بر سر ما فرود می‌آیند. 


وی ادامه داد: من از جو بایدن رییس جمهور آمریکا، اولاف شولتس صدراعضم آلمان و امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه خواهان وضع یک منطقه پرواز ممنوع شده‌ام، به آن‌ها گفته‌ام اگر شما نمی‌توانید اکنون این منطقه را وضع کنید، پس چه زمانی این اقدام را انجام خواهید داد؟ 


جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه اعلام کرد که وضع یک منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین ایده‌ی خوبی نیست زیرا این اقدام به این معنی خواهد بود که نیروهای آمریکایی باید جنگنده‌های روسیه را هدف قرار دهند. 


برقراری منطقه پرواز ممنوع به این معنا است که سامانه پدافند ضد هوایی، هواپیماها را در محدوده هوایی مشخص هدف قرار می‌دهد. در صورت موافقت ناتو با درخواست زلنسکی این امر به معنای ورود مستقیم ناتو به جنگ با روسیه است؛ امری که این سازمان نظامی-امنیتی بین‌المللی به هر شکلی از آن احتراز می‌کند. تنش میان ناتو و مسکو، پیشاپیش و پس از دستور پوتین به آماده‌باش سامانه موشک‌های هسته‌ای به‌اندازه کافی بالا است. 




دیدگاهتان را بنویسید