رشد ۳۰ درصدی نرخ ترک تحصیل در مقطع ابتدایی


تهران- ایرنا- روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: مرور و بررسی آخرین آماری که از عدالت اجتماعی در شاخصه‌ها و مولفه‌های مختلف اجتماعی توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، همچون گذشته نشان‌دهنده رشد در برخی شاخص‌ها و حوزه‌ها و افول در برخی دیگر است.


روزنامه فرهیختگان ۲۴ اسفند در گزارشی به آمار قابل تامل از وضعیت آموزش پایه در کشور پرداخت و نوشت:  تعداد دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده یا بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی به طرز محسوسی افزایش پیدا کرده که خب اگر قرار بر علت‌یابی باشد، هزینه بالای آموزش، ناامیدی طبقه کمتر برخوردار از رقابت از این مسیر برای رشد و پیشرفت و البته آموزش غیرحضوری می‌تواند از علل این افزایش نگران‌کننده آمارها باشد.


ابوالقاسم رحمانی، دبیرگروه جامعه: مرور و بررسی آخرین آماری که از عدالت اجتماعی در شاخصه‌ها و مولفه‌های مختلف اجتماعی توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، همچون گذشته نشان‌دهنده رشد در برخی شاخص‌ها و حوزه‌ها و افول در برخی دیگر است. با این اوصاف، در حوزه آموزش شاهد برخی آمارهای عجیب و البته تامل‌برانگیز هستیم. تعداد دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده یا بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی به طرز محسوسی افزایش پیدا کرده  که خب اگر قرار بر علت‌یابی باشد، هزینه بالای آموزش، ناامیدی طبقه کمتر برخوردار از رقابت از این مسیر برای رشد و پیشرفت و البته آموزش غیرحضوری می‌تواند از علل این افزایش نگران‌کننده آمارها باشد.


از سوی دیگر، طبق آمارهای مربوط به مدارس  غیردولتی و تعداد دانش‌آموزان این مدارس، بعد از یک رشد افسارگسیخته طی سال‌های اخیر، در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شاهد کاهشی در حدود ۵.۲ درصدی بودیم که این نشان از اثرگذاری آموزش مجازی بر روند آموزش و انتخاب خانواده‌ها است. هرقدر که عدم دسترسی به اینترنت و ابزار مطلوب باعث نابرابری در امر آموزش در این حدود دو سال شیوع کرونا شد، از این طرف کاهش اقبال عمومی نسبت به مدارس پولی، کمی جریان آموزش را به سمت توسعه و بهره‌برداری از آموزش‌های دولتی سوق داد. القصه و درمجموع باید وضعیت آموزش‌وپرورش را خیلی مطلوب ارزیابی نکنیم و ناظر به تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و کمبود معلم و مسائلی از این دست، بیش از گذشته نگران باشیم.



رشد ۳۰ درصدی نرخ ترک تحصیل در مقطع ابتدایی




آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40


دیدگاهتان را بنویسید