روز پرکار کارشناسان برای رسیدگی به مسائل باقی مانده در مذاکرات


وین – ایرنا – کارشناسان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران امروز (جمعه) در هر سه حوزه مسائل هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و ترتیبات اجرایی برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند.


به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان نخست در چارچوب کارگروه اقدامات هسته‌ای تشکیل جلسه داده و سپس دو نشست کارگروه ترتیبات اجرایی و رفع تحریم‌ها برگزار شد.


کارگروه ترتیبات اجرایی برخلاف دو کارگروه دیگر هنگامی برگزار می‌شود که طرف‌ها می‌خواهند پیشرفت‌های حاصل شده در گفت‌وگوها را ارزیابی و درباره نحوه اجرای تعهدات طرفین تصمیم‌گیری کنند. یک منبع اروپایی پیشتر گفته بود که برگزاری این کارگروه زمانی است که «تصویر روشنی درباره دو موضوع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای حاصل شده باشد»


نمایندگان ایران، گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند.


استفن کلمنت سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست جلسه کارگروه اقدامات هسته ای را برعهده داشت امروز در توئیتی نوشت: با توجه به اهمیت زمان، رایزنی‌های فشرده ادامه دارد و هدف ما اطمینان از اجرای کامل همه جنبه‌های برجام است.


میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم در حساب توئیتری نوشته است: کار فشرده‌ای بر روی برجام در وین در حال انجام است. همچنین اشتفنی القاق مذاکره کننده ارشد انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر، عنوان کرد کارشناسان در مذاکرات وین سخت در تلاش هستند.


دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین ادوار مذاکرات است. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران دقایقی پیش وارد هتل کوبورگ شد و هم اکنون جلسه دوجانبه وی با رئیس هیات مذاکره کننده چین در حال برگزاری است.


روز پرکار کارشناسان برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین


گفت‌وگوها سه‌شنبه گذشته پس از یک دوره تنفس کوتاه درحالی از سر گرفته شد که احتمال دستیابی به توافق نهایی در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بستگی دارد.


قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که مذاکرات به رغم پیچیدگی برخی مسائل، رو به جلو و در مسیر پیشرفت است؛ با این حال ایالات متحده به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ باید گام‌های ملموس و معنادارای را برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت سابق بردارد.


سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه گذشته تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران منتظر تغییر رفتار آمریکایی ها به صورت عملی است. وی با بیان اینکه «مقامات آمریکا باید بدانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط و از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند» افزود: آن‌ها باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و از مسیری که رفتند برگردند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: منتظر می‌مانیم در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم. اروپایی‌ها در حوزه برجام بی عملی‌های مفصل و مکرر داشتند و تنها راه این است که به اعتراف خودشان به دقت عمل کنند.



دیدگاهتان را بنویسید