ریالی از بودجه برای حمایت از تولید و اشتغال پرداخت نشده است



P>به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر بسطامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره نحوه اجرای بند(الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، گفت: در دولت‌های گذشته نگاه‌ها این بود که دهک‌های یک، ۲ و ۳ از این تبصره بیشتر بهره‌مند شوند که محقق نشده است.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: مجلس یازدهم سه کار اساسی انجام داد که پرداخت‌های انتقال به سمت سرمایه‌گذاری، تسهیلات تبصره ۱۶ و پیش‌بینی ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی از جمله آنها محسوب می‌شود که از سوی دولت قبل محقق نشد.


بسطامی ادامه داد: هدف تبصره ۱۸ ایجاد شتغال مولد بود و وزارت اقتصاد مسوولیت آن را پذیرفت که هنوز محقق نشده است. البته در این زمان این نقد به مجلس وارد است که چرا فقط اعتبار ۱۹  هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در نظر گرفته است. 


وی با بیان اینکه تاکنون ریالی برای حمایت از تولید و اشتغال پرداخت نشده است، عنوان کرد: حتی برای سازمان‌های حمایتی و ارقامی که برای راستی‌آزمایی و هدایت اشتغال پیش‌بینی شده، یک ریال هم پرداخت نشده است.


بسطامی گفت: مجلس در آستانه بودجه ۱۴۰۰ باید نگاه‌ها و دغدغه‌های سال گذشته را تعدیل کند. به ویژه اینکه برای استان‌های محروم و طبقات پایین جامعه زیرا آنچه در تبصره ۱۴ اتفاق می‌افتد مبتنی بر عدالت نیست.


 نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شورای برنامه‌ریزی استان‌ها جلسه‌ای در این باره برگزار نمی‌کند و مجلس بعد نظارتی درباره تبصره ۱۴ را مراعات نمی‌کند و بانک‌های دولتی و  سازمان‌ها و تشکیلات اداری هم مستنکف از اجرای قانون هستند.


«احمد مرادی» هم در این باره در سخنانی گفت: متاسفانه در این بند که مربوط به حمایت از تولید و اشتغال است، با توجه به منابعی که از این تبصره در قانون بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد، نگاه خوبی صورت نگرفته که انتظار است این تبصره به مردم اختصاص پیدا کند تا مشکلات مردم در اشتغال و تولید حل شود.


نماینده مردم بندرعباس در مجلس یازدهم افزود: استان‌های محروم انتظار و توقعی دارند؛ استان هرمزگان به‌رغم اینکه تمام ظرفیت‌های موجود را دارد، اما نرخ بیکاری بالایی دارد، چرا که به این موضوع توجهی نشده است.


مرادی خاطرنشان کرد: از مجلس انتظار می‌رود که کار نظارتی را برای اشتغال مورد توجه قرار دهد تا سبب ایجاد یک میلیون شغل شود. همچنین باید در برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سنواتی که به این امر توجه کافی صورت گیرد تا بتوان مشکلات اشتغال و تولید را حل کرد.



دیدگاهتان را بنویسید