سخندان از پشت پرده داوری ها چه گفت


تهران- ایرنا- اصلاح ساختار داوری در فوتبال کشور یکی از ضرورت‌هایی است که از مدت‌ها پیش احساس می‌شود؛ تشکیلاتی که بتواند ضمن رشد و ارتقای سطح داوری فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی، در میدان‌های داخلی نیز زمینه رقابت سالم بین داورها برای بهبود قضاوت‌ها فراهم کند؛اما چرا این مهم به سرانجام نرسیده است؟


پس از یک روند ۶ماهه، شنبه ۱۵ آبان‌ماه امسال «رضا سخندان» در حکمی از سوی «حسن کامرانی‌فر» دبیرکل فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس دپارتمان داوری انتخاب شد و در آخرین ساعات چهارشنبه ۱۸ اسفند تنها پس از حضور ۱۲۳ روزه در دپارتمان داوری توسط هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شد؛ دلیل این برکنار، اشتباه‌های فاحش داوری اعلام شده اما آیا وی نقشی در این زمینه داشته یا مسائل دیگری از جمله چیدمان داوری مطرح بوده است؟ همه پیشکسوت‌های داوری و حتی داورهای حاضر در بازی‌ها نیز می‌دانند چیدمان داوری را چه کسی انجام می‌دهد.


سخندان وقتی حکم گرفت، هفت نفر با او عکس یادگاری گرفتند اما معلوم نیست وقتی می‌خواست فدراسیون را ترک کند کسی برای بدرقه‌اش حاضر شد یا نه؟
پرسش‌هایی را از کمیته داوران و حتی دبیرکل فدراسیون فوتبال در رابطه با اتفاق‌های عجیب و غریبی که رخ می‌دهد، داشتیم اما نه «خداداد افشاریان» (رئیس کمیته داوران) و «حسن کامرانی‌فر» (دبیرکل) به تماس‌هایی که با آن‌ها گرفتیم پاسخ ندادند.
نکته مهم همین است، افراد دارای مسئولیت، حاضر به پاسخ‌گویی نیستند و ما در بخش نخست «واکاوی مشکلات و مسایل حوزه داوری در فوتبال»، برای روشن شدن برخی از ابهام‌ها با رضا سخندان رئیس سابق دپارتمان داوری گفت‌وگو کردیم.

آقای سخندان، شما استعفاء کردید یا برکنار شدید؟
سخندان:
در بسیاری از رسانه‌ها گفته شده من استعفا کردم اما واقعیت این است که آقای کامرانی‌فر (دبیرکل فدراسیون فوتبال) از من خواست استعفا دهم؛ من قبول نکردم و بعد نامه قطع همکاری من را زد! در حالی که من هیچ‌گاه قصد کناره‌گیری نداشتم. در این مدت آن‌ها خیلی تلاش کردند و حتی صحبت‌هایی را انجام دادند تا من مجبور به استعفاء شوم اما من نپذیرفتم!


دلیل برکناری شما چه بود؟
سخندان:
در این مدت صحبت‌های زیادی شده است. منکر اختلاف‌ها نیستم؛ وجود داشته اما این دلیل نمی‌شود که از زیر بار مسئولیتی که بر دوش من بود شانه خالی کنم و کنار بکشم. آن‌ها طوری به هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال گزارش داده‌اند که من مقصر اصلی هستیم، در حالی‌که چنین نیست.

ما هنوز حرفه‌ای فکر نمی‌کنیم؛ برخی‌ها در «سایه» به داوری کشور لطمه می‌زنند و با بودن آن‌ها هیچ‌گاه موفقیت حاصل نمی‌شود.یکی از دلیل‌های برکناری، بالا بودن هزینه شما اعلام شده اما دبیرکل فدراسیون هم هزینه داشته، چرا به کامرانی‌فر ایراد نگرفته‌اند؟
سخندان:
این هم یکی از دلیل‌های آن‌ها بود. پیش از پذیرفتن مسئولیت، به مدت ۶ ماه دنبال راضی کردن من برای قبول این پست بودند و آن زمان‌ یکی از درخواست‌های من گرفتن منزل بود تا همسر و فرزندهایم نیز در کنارم باشند. البته به‌تازگی برای آقای کامرانی‌فر منزلی اجاره کرده‌اند. 


قبول دارید برخی‌ شیطنت می‌کنند و باعث کنار رفتن داورهای باتجربه می‌شوند تا به خواسته خود برسند. این نوع خداحافظی‌ها به فوتسال هم سرایت کرده و در بازی «گیتی‌پسند» با «چیپس کامل مشهد» (هفته ۲۶) نیز «کاظم مرادی» از داورهای خوب این رشته، براساس برنامه از پیش آماده شده، مجبور به خداحافظی از دنیای قضاوت شد.
سخندان: بله، چنین چیزی وجود دارد و نمی‌توان منکر آن شد. به من هم همین ظلم شد تا حضور در جام‌جهانی را از دست بدهم.


در کدام قوانین داوری ‌فوتبال، قضاوت خداحافظیِ داورها را در یک بازی رسمی می‌گذارند؟
سخندان:
در مورد آقای محمدرضا اکبریان و کمک‌هایش شخصاً چند جلسه گذاشتم و از آن‌ها خواستم که با قضاوت در سوپر جام (بین پرسپولیس و فولاد خوزستان) خداحافظی کنند و این چندان هم عجیب نیست! به هر حال هر سه این داورها از بزرگان داوری این فوتبال بودند.
 



از جمله مواردی مشکل‌دار مطرح شده در حوزه داوری، نظارت داوری دو نفر با مدرک قلابی دپیلم در ۱۷ دیدار بوده و دو نفر دیگر از ناظر داوری‌ها، سرپرست تیم‌های منحل شده گسترش فولاد و صبای قم بوده‌اند و هنوز از انحلال اولی ۳ سال و دومی ۲ سال نگذشته به آن‌ها نظارت داده می‌شود. آیا این موارد وجود دارد و به این مسایل مهم توجه داشتید؟
سخندان:
قبول دارم؛ متاسفانه این مسائل وجود دارد و با وجود مخالفت من با حضور ناظرها به‌عنوان کارشناس داوری در تلویزیون، آقای افشاریان به من گفتند بگذارید آن‌ها باشند تا مخالفان به تلویزیون نروند و داوری را زیرسئوال ببرند!


تا کنون از ۴۲ داور و ۶۸ کمک داور در بازی‌های لیگ برتر استفاده شده که این خود جای بحث جداگانه‌ای دارد اما پرسش این است که چرا با داشتن این همه داور در حالی که می‌توان از دو هفته قبل تیم داوری را از قضاوت مسابقه‌اش با خبر کرد باز هم ابلاغ داوری به آن‌ها سه روز پیش از مسابقه می‌رسید؟
سخندان:
من شخصاً بر این عقیده‌ام یک داور یک ماه پیش از هر بازی‌ که قضاوت دارد، با خبر باشد تا علاوه بر برنامه‌ریزی برای تمرینات، دیدن فیلم بازی دو تیم و شناخت بازیکن‌های آن‌ها، با آمادگی ذهنی بسیار بالا به میدان برود.
اگر در اوایل کاری من نگاه کنید این اتفاق‌ها افتاد اما هر چه پیش رفتیم بدتر شد زیرا آقای افشاریان و کمیته داورها با مخالفت‌های خود باعث شدند تا سه، چهار روز پیش از بازی، ابلاغ‌ها به داورها برسد و آن‌ها به لحاظ ذهنی آماده قضاوت نبودند!

در فوتبالی که برخی از پیشکسوت‌های داوری آن با دخالت‌های خود لطمه به داوری می‌زنند همان بهتر من نباشم. امیدوارم یک مرجع با اصنافی پیدا شود و به همه این مسائل و چیزهای دیگری که بعدها خواهم گفتم رسیدگی کنند.
شما تنها ۱۲۳ روز در دپارتمان داوری حضور داشتید چه دستاوردی برای‌تان داشت؟
سخندان:
واقعیت این‌که من در این مدت خیلی اذیت شدم اما کار خود را انجام دادم. ما هنوز حرفه‌ای فکر نمی‌کنیم؛ برخی‌ها در «سایه» به داوری کشور لطمه می‌زنند و با بودن آن‌ها هیچ‌گاه موفقیت حاصل نمی‌شود. موضوع‌هایی که پرسیدید وجود دارد و من منکر نمی‌شوم اما همانطور که شما گفتید این‌ها رازهای پنهان پشت پرده داوری است.

ناراحتی من این است اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بدون آن‌که از من بپرسند، حکم به برکناری من دادند؛ نخواستند و یا نمی‌خواهند از ماجرای پشت پرده با خبر باشند. در فوتبالی که برخی از پیشکسوت‌های داوری آن با دخالت‌های خود لطمه به داوری می‌زنند همان بهتر من نباشم. امیدوارم یک مرجع با اصنافی پیدا شود و به همه این مسائل و چیزهای دیگری که بعدها خواهم گفتم رسیدگی کنند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40


دیدگاهتان را بنویسید