سفر مدیرکل آژانس به ایران مانعی را از سر راه حصول توافق در وین


تهران – ایرنا – کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه گزارش نهایی آژانس ملاک عمل در مذاکرات قرار می‌گیرد، گفت: این سفر در میانه مذاکرات وین یکی از چند مانع پیش روی حصول توافق قوی بین اعضای ۱+۴ را برداشته است.


سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، گفت: سفر کوتاه گروسی با هدف بررسی سه موضوع پادمانی به کشورمان، در میانه مذاکرات وین انجام شد.


این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: سفر گروسی به تهران که در ادامه گفتگوهای فشرده و پرچالش نمایندگان کشورمان با مسئولین آژانس در وین انجام شد، شرایطی را فراهم کرد که طرفین با تدوین نقشه راه مشخص از این گره جدی در مذاکرات وین عبور کنند.


وی تصریح کرد: با از فراز و فرودهایی که در مذاکرات وین به وجود آمد، مجددا مسئله PMD مطرح شد و قرار بر این شد که سازمان تخصصی مربوطه، یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد این مسئله اظهار نظر نهایی را صورت دهد.


صدرالحسنیی یادآور شد: سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکنون طی چندین مرحله اظهار نظر نهایی کرده بود و در پایان  سال ۹۷ به کلیه سوالات مطرح شده پاسخ داده و پرونده جمهوری اسلامی در پرونده PMD بسته شده بود. اما مجدداً به دلیل تحت تأثیر قرار داشتن آژانس انرژی اتمی و فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی، بر اساس گزارشات غیرواقعی که عوامل رژیم صهیونیستی به این آژانس داده بودند، این مسئله دوباره در هفته‌های پیش، پشت میز مذاکرات وین مطرح شد و قرار بر این شد که گزارش نهایی آژانس ملاک عمل در مذاکرات قرار بگیرد.


این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در طول سه هفته گذشته، نمایندگان رژیم صهیونیستی در وین به منظور تاثیرگذاری روی مذاکرات و همچنین تحت فشار قرار دادن آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، فعالیت گسترده‌ای را انجام دادند و حتی بر اساس اخبار رسیده، قبل از سفر آقای گروسی به ایران، مقامات رژیم صهیونیستی با او دیدار داشتند.


صدرالحسینی بیان داشت: آقای گروسی به‌رغم آنچه که انتظار می‌رفت، خیلی حرفه‌ای عمل کرد و تلاش کرد بر اساس تذکرات جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه ما هیچ‌گونه برخورد سیاسی آژانس را نخواهیم پذیرفت، عمل کند و در این ارتباط موضوعاتی از جمله اینکه جمهوری اسلامی با عملکرد خود در طی سالیان اخیر، صلح و ثبات و امنیت را در نظر دارد، بیان کرد.


وی با بیان اینکه ماحصل این سفر به یک بیانیه کوتاه منجر شد، گفت: در این بیانیه مشترک تصریح شد که «ایران، حداکثر تا ٢٩ اسفند توضیحات کتبی خود درخصوص سوالات مربوط به سه مکانی که گفته می‌شود ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان به آژانس ارائه خواهد کرد.»


این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگرچه انجام این سفر در میانه مذاکرات وین فعلا یکی از چند مانع پیش روی حصول توافق قوی بین اعضای ۱+۴ را برداشته است؛ اما نحوه تعامل آتی ایران با آژانس بستگی زیادی به اجرای درست بیانیه مشترک و تحولات آتی در وین خواهد داشت.


صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت باید منتظر پاسخ نهایی آژانس در تعیین تکلیف این بخش از مذاکرات هسته‌ای باشیم.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40


دیدگاهتان را بنویسید