لاوروف زلنسکی درصدد ایجاد درگیری بین ناتو و روسیه است


تهران – ایرنا – سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درصدد ایجاد درگیری بین مسکو و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.


به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، لاوروف گفت که زلنسکی با ابراز ناامیدی از خودداری ناتو از مداخله در درگیری اوکراین، تمایل خود را برای کشاندن پای این ائتلاف به درگیری در این کشور نشان می دهد.


وزیر امور خارجه روسیه افزود: سخنان تلخ و مداوم زلنسکی به خوش بینی نمی افزاید. وی نسبت به سرپرست های خود کمی گستاخانه رفتار و آنها را به انفعال متهم کرد.


لاوروف افزود: من یک سوال دارم، اگر او (زلنسکی) آنقدر ناراحت بود که ناتو آنطور که امیدوار بود از او حمایت نکرد، پس هنوز امیدوار است این درگیری با کشاندن پای ناتو به کل ماجرا حل و فصل شود و نه از طریق مذاکره، به نظر می رسد که او همچنان خواستار ایجاد درگیری است.


وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به عدم تمایل طرف اوکراینی به تعامل با روسیه گفت که تاریخ دور بدی مذاکرات مسکو و کی‌یف هنوز تعیین نشده است.


وی افزود: اوضاع نسبتا عجیب است و به نظر می رسد که همگان مایل به دستیابی به توافقی اولین در مورد نحوه حل کامل همه چیز هستند. از سوی دیگر، به نظر می رسد که علاقه مندترین طرف یعنی طرف اوکراینی مداوم به بهانه هایی برای به تعویق انداختن آغاز نشست بعدی مبادرت می ورزد.


دیپلمات ارشد روسیه تاکید کرد که شور نظامی زلنسکی نشان می دهد که وی نیازی به مذاکره با مسکو ندارد. لاوروف در عین حال گفت که روسیه امیدوار است که روحیات زلنسکی تغییر کند.


مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس برگزار می شود و دور نخست این مذاکرات ۲۸ فوریه (۹ اسفند) انجام شد که به دور بعدی در ۳ مارس (۱۲ اسفند) انجامید.


در دور دوم مذاکرات، طرفین در زمینه تامین مشترک کریدورهای انسانی برای تخلیه غیرنظامیان همچنین در مورد تحویل غذا و دارو به تفاهم دست یافتند. طرف اوکراینی اعلام کرد که دور سوم مذاکرات احتمالا هفته پیشرو کلید می خورد.


ناتو پیشتر با اعلام اینکه خود را بخشی از این درگیری نمی بیند، تاکید کرد که این ائتلاف نظامی به اوکراین نیرو اعزام نمی کند یا هواپیماهای خود را راهی حریم هوایی اوکراین نمی کند. با این همه، ناتو به تامین تسلیحات به اوکران ادامه می دهد و از افزایش تدارکات نظامی خود برای این کشور خبر داده است.


در این میان، دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه از کشورهای اروپایی خواست همه بنادر خود را به روی کشتی های روسی ببندند.


وی در پیامی توئیتری نوشت: به ما کمک کنید پوتین را متوقف کنیم. همه بنادر اروپایی را به روی کشتی های روسی ببندید. اکنون زمان عمل است.


در توئیت جداگانه دیگری، وزارت دفاع اوکراین ویدئویی از هواپیمای سرنگون شده را به اشتراک گذاشت و نوشت: در حومه چرنیهف، متخصصان پدافند هوایی یک هواپیمای تهاجمی دیگر دشمن را ساقط کردند.


روسیه ۲۶ فوریه (۷ اسفند) تهاجم نظامی علیه اوکراین را آغاز کرد. این حمله زمانی آغاز شد که تنش بین مسکو و کی یف بالا گرفته بود، پس از آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه استقلال دو منطقه جدایی طلب در اوکراین را به رسمیت شناخت.



دیدگاهتان را بنویسید