مقام تندروی آمریکایی بازگشت آمریکا به برجام حکم اعدام برای


نیویورک- ایرنا- نیکی هیلی سفیر دولت تندروی دونالد ترامپ در سازمان ملل اظهار داشت که بازگشت احتمالی آمریکا به برجام حکم اعدام برای رژیم صهیونیستی است.


این مقام تندروی آمریکایی همسو با دیگر تندروها در واشنگتن و تل آویو، این روزها بیش از گذشته، از بازگشت احتمالی دولت دموکرات جو بایدن به توافق هسته ای (برجام) در هراس است.


وی در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد بگذارید واضح بگویم، اگر دولت بایدن به توافق ایران بازگردد، حکم اعدام اسرائیل را صادر می کند.


 این مقام تندروی آمریکایی در تداوم ادعاها و اتهام پراکنی هایش اضافه کرد او باید یک طرف را انتخاب کند، ایران یا اسرائیل. انتخاب تروریست ها در مقابل یک متحد غیر قابل قبول خواهد بود.


تارنمای آکسیوس همزمان با از سرگیری دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین و تحرکات تندروها در آمریکا و تل آویو گزارش داد نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته است به توافق هسته ای با ایران بازنگردد.


این تارنمای آمریکایی – اسرائیلی گزارش داد یک مقام اسرائیلی گفت: نفتالی بنت  نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه در تماس تلفنی خود با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از وی خواست که به برجام بازنگردد و گفت که اگر بایدن این توافق را امضا نکند هیچ اتفاقی نمی افتد.


آکسیوس نوشت بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بزرگ ترین مساله تنش آمیز میان واشنگتن و تل آویو است.


آکسیوس ادامه داد زمانی که در سال ۲۰۱۵ باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا وارد توافق هسته ای با ایران شد، به شکاف و اختلاف و عمیقی با دولت بنیامین نتانیاهو تبدیل شد.


برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. این توافق یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.


اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.


پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،  دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین در وین گردهم آمده تا در خصوص احیای توافقات سال ۹۴ با محور رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده بحث و تبادل نظر کنند.


سیاست اصولی هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بوده است که ملاک مذاکرات، باید منافع، اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی باشد و زمان دستیابی به توافق هم به تأمین شدن این اصول بستگی دارد. جمهوری اسلامی ایران خواهان دستیابی به توافقی خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، اما در مذاکرات تعجیل نمی‌کند و ضرب‌الأجل‌های ساختگی موجب زیرپا گذاشتن اصول و خطوط قرمز نخواهد شد.




دیدگاهتان را بنویسید