نوروز برای ارتقای فرهنگ صلح و دوستی بین ملت ها است


تهران – ایرنا – سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، جایگاه نوروز را برای ارتقای فرهنگ صلح و دوستی بین ملت‌ها برشمرد و گفت: شناسایی روز ۲۱ مارس به عنوان روز بین‌المللی نوروز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشانه ارزش این روز است.


به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت نوروز و بهار ایرانی، شامگاه جمعه در سالن همایش‌های سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) در شهر ژنو سوئیس برگزار شد.


اسماعیل بقایی هامانه در سخنانی که به نمایندگی از ۱۲ کشور حوزه نوروز قرائت کرد، با اشاره به سابقه چندهزار ساله نوروز در فلات ایران و تداوم این میراث باستانی در پهنه وسیعی از عالم خصوصا در غرب و شرق و جنوب آسیا، قفقاز، بالکان، کرانه‌های دریای خزر و دریای سیاه، گفت: آیین نوروز به عنوان نخستین روز نخست سال نو در تقویم ایرانی با تجدید حیات طبیعت و تولد دوباره زمین پیونده خورده است.


سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد افزود: نوروز که پیدایش آن به عصر باستان در فلات ایران باز می‌گردد، توسط ملت‌ها و جوامع مختلفی در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. مردم در غرب و شرق و جنوب آسیا و نیز آسیای میانه، قفقاز، بالکان، حوزه دریای سیاه و خزر و سایر مناطق جهان، برای قرن‌های متمادی اولین روز بهار را به عنوان فرصتی برای آرامش جستن در رستاخیز طبیعت و الهام گرفتن از شگفتی های بهار، جشن گرفته‌اند.


وی تاکید کرد: بی جهت نیست که نوروز در گستره تاریخ، الهام بخش امید، رواداری و عطوفت در قلب‌ها و اذهان مردمانی بوده است که به روح نهفته در نوروز و بهار برای تسلی خاطر توسل جسته‌اند.


بقایی هامانه ضمن تبیین اهمیت نوروز به عنوان میراثی جهانی، شناسایی روز ۲۱ مارس به عنوان “روز بین المللی نوروز” توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد را نشانه ارزش و جایگاه نوروز برای ارتقای فرهنگ صلح و دوستی بین ملت ها برشمرد و گفت: نوروز تجلی پیوند میان روح انسان و مادر طبیعت و خالق متعال آن است که تمامی ابنای بشر را فارغ از تفاوت های نژادی یا زبانی آنان به یکدیگر متصل می کند. نوروز ترویج دهنده مودت و همزیستی مسالمت آمیز میان مردم، و انعکاس دهنده ارزش ها و آرمان های مشترک انیانی برای دستیابی به صلح از طریق رواداری، همکاری، احترام و درک متقابل است.


در بخش دیگری از این مراسم، مدیرکل دفتر سازمان ملل متحد ضمن قدردانی از نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای حوزه نوروز، گفت: نوروز را می توان قدیمی ترین گرامیداشت آغاز سال نو در تاریخ بشری محسوب کرد. نیاکان ما از هزاران سال گذشته نوروز را جشن گرفته‌اند. در دوران کنونی نیز بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در بسیاری از مناطق جهان و در حوزه تمدنی نوروز، همه ساله آن را همزمان با طلیعه بهار جشن می‌گیرند.


تاتیانا والوایا افزود: میراث و روح همبستگی و مودت نوروز در ارزش‌ها و آرمان های ملل متحد نیز انعکاس یافته است. دنیا در حال حاضر با چالش‌ها و درگیری‌های عمیقی مواجه است، و از این بیش از هر زمانی نیازمند همبستگی، مودت، صلح، و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت‌ها و جوامع هستیم، همان ارزش‌هایی که نوروز هم منادی آن می باشد.

در این مراسم که به ابتکار نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد و با مشارکت و همراهی ۱۱ کشور دیگر حوزه نوروز برگزار گردید، مدیران ارشد سازمان‌های بین المللی مستقر در ژنو، سفرا و دیپلمات‌های کشورهای مختلف و نیز هموطنان ایرانی مقیم سوئیس شرکت داشتند.


در این مراسم بخشی از سنت‌ها و آیین‌های نوروزی کشورهای حوزه نوروز در قالب چند ویدئو کلیپ به نمایش در آمد و سخنرانان در مورد اهمیت نوروز و پیام صلح و امید آن سخن گفتند.


علاوه بر اسماعیل بقایی هامانه، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، خانم تاتیانا والوایا مدیرکل دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، آقای دارن تانگ مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی و آقای یورگ لوبرن سفیر و نماینده دائم سوئیس سخنرانی نمودند و در ادامه سفرای افغانستان، جمهوری آذربایجان، هند، عراق، تاجیکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ترکیه، ازبکستان در سخنانی کوتاهی ضمن تبریک نوروز در مورد اهمیت پاسداشت این میراث باستانی و توسل به پیام و روح آن که همانا صلح و دوستی و مدارا و امید است، سخن گفتند.


لازم به ذکر است یونسکو در سال ۲۰۰۹ نوروز را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشری جای داد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در سال ۲۰۱۰ طی قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس مصادف با روز اول فروردین هرسال را بعنوان روز بین المللی نوروز نامگذاری نمود.


مراسم نوروز امسال که مقارن با لغو همه محدودیت‌های کرونایی در سوییس بود، به عنوان اولین جشن بزرگ بین المللی برگزارشده در ژنو طی ۲ سال گذشته محسوب می‌گردد. مشارکت و هماهنگی ۱۲ کشور در برگزاری این جشن که نشانه گستره و عمق نفوذ آیین نوروز در بخش وسیعی از پهنه جغرافیایی قاره آسیا است تحسین شرکت کنندگان را به همراه داشت.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40


دیدگاهتان را بنویسید