نیکزاد هیات عالی نظارت نمی تواند مصوبه ای را لغو کند


تهران-ایرنا-نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هیات عالی نظارت نمی‌تواند مصوبه‌ای را لغو کند بلکه باید نظر خود مبنی بر نظارت بر سیاست‌های کلی را به شورای نگهبان اعلام و شورا نظر را به مجلس ارسال کند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «علی نیک زادثمرین» نایب رئیس مجلس در جلسه علنی امروز شنبه مجلس این مطلب را در پاسخ به اخطار قانون اساسی محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه بیان کرد و گفت: هیات عالی نظارت نمی‌تواند مصوبه‌ای را لغو کند بلکه باید نظر خود مبنی بر نظارت بر سیاست‌های کلی را به شورای نگهبان اعلام کند و شورا نظر را به مجلس ارسال کند تا ما در مجلس پیگیری کنیم.


زنگنه در ادامه جلسه علنی نوبت دوم روز شنبه(۷اسفند)  مجلس و در جریان بررسی لایحه بودجه، « محسن زنگنه» در اخطاری اظهار داشت: یکی از بهترین قوانینی که در مجلس مصوب شد قانون تسهیل مجوزهای کسب وکار است که  چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد داشت و در نهایت شورای نگهبان ایرادی بر این مصوبه نگرفت.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اما متاسفانه هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام چند ایراد به ماده یک این طرح گرفته است. براساس قانون و ماده ۷ مقررات عالی نظارت بر حسن اجرا آمده است بعد از اینکه موارد به هیات اعلام می‌شود، کمیسیون مربوطه موارد را به مجمع اعلام می کند. اگر مجمع مغایرت و یا عدم انطباق را پذیرفت نمایندگان مجمع موارد مذکور را در کمیسیون‌های ذیربط مجلس مطرح می‌کنند.


نماینده مردم تربت حیدریه تاکید کرد: در نهایت شورای نگهبان باید اعلام نظر کند. اما متاسفانه هیات عالی نظارت بدون اینکه از نمایندگان کمیسیون جهش تولید دعوت کند، این قانون بسیار مهم را مغایر دانست و مجلس با نامه هیات عالی روبه رو شده است.


زنگنه تاکید کرد: انتظار می رود هیات رئیسه وظایف و اختیارات هیات عالی نظارت را به گونه‌ای تدبیر کند که جایگاه مجلس و شورای نگهبان خدشه دار نشود و قوانین بسیار خوب با این سد مواجه نشود.




دیدگاهتان را بنویسید