هویت جمعی ما حاصل تبیین است


تهران- ایرنا- روزنامه جام‌جم در یادداشتی می‌نویسد:‌ آنچه که در قالب اقتصاد مقاومتی، ‌ انقلابیگری، سبک زندگی اسلامی و ایرانی، وحدت کلمه، ‌پرهیز از اختلاف، ‌دشمن‌شناسی و مقابله با جریان نفوذ ارائه می‌شود؛ سرخط‌های مهمی است که به‌واسطه تبیین توانسته است کارکردهای خود را داشته باشد.


روزنامه جام‌جم ۲۱ بهمن در یادداشتی به قلم عباس مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی، آورده است: تبیین حقایق در طول سده‌های گذشته بر روند شکل‌گیری افکار عمومی نقش موثری داشته است. یکی از اتفاقات موثر در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تببین‌هایی بود که از سوی علما، استادان دانشگاه، دانشجویان و اهالی فکر و نظر صورت گرفته و به خلق ابتکاراتی برای مقابله با نظام شاهنشاهی انجامیده است. نهضت مشروطه، اقدامات مهم در زمینه ملی شدن صنعت نفت و جهاد مردم برای براندازی نظام طاغوت از محصولات تببین‌گری هستند و در طول نسل‌های مختلف، این شیوه تبیین توانسته است زمینه حرکت‌های اجتماعی را برای یک اقدام بزرگ و موثر فراهم کند.


آنچه که امروز در قالب قدرت نرم از آن نام می‌بریم یا دشمنان ما تحت عنوان جنگ نرم از آن یاد می‌کنند، همگی می‌تواند در قالب دایره بزرگی تحت عنوان جهاد تبیینی هدایت، راهنمایی و هدف‌گذاری شود. نگاهی به تاریخ گذشته‌ ایران در سده‌های‌ گذشته، دوران دفاع مقدس، سیره شهدا و ارزش اقداماتی که اقشار زحمتکش جامعه انجام دادند و همه تبیین‌هایی که در گذشته و حال برای ارائه واقعیت صورت‌گرفته، بخشی از هویت جمعی ما را شکل می‌دهد. اگر امروز آمریکا نمی‌تواند در مقابل مردم ایران به اهداف خود برسد، ناشی از رویکرد تبیینی و مقاومتی است که در کشور ما به سامان رسیده است. اگر امروز مبانی ارزشی و مفاهیم قانون اساسی در عمق جان ملت نشسته و شاهد حاکمیت دین و پیشروی جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف هستیم، درنتیجه رویکردهای تبیینی است.


آنچه که در قالب اقتصاد مقاومتی، ‌ انقلابیگری، سبک زندگی اسلامی و ایرانی، وحدت کلمه، ‌پرهیز از اختلاف، ‌دشمن‌شناسی و مقابله با جریان نفوذ ارائه می‌شود؛ سرخط‌های مهمی است که به‌واسطه تبیین توانسته است کارکردهای خود را داشته باشد. رهبر معظم انقلاب با فهم عمیق از نیاز و ضرورت، ‌ جهاد کبیری پیش روی ملت ایران بازتعریف کرده‌اند که هم‌راستا با نقشه کلان انقلاب اسلامی بتوانیم ضمن گسترش و توسعه همه خوبی‌های مورد نیاز جامعه، در مقابل توطئه‌های دشمن سد محکمی را ایجاد کنیم. اکنون ضرورت دارد از یک‌سو مراکز علمی و تحقیقاتی به میان بیایند، از سوی دیگر نخبگان همه توان خود را جمع کنند و از همه جهات درپی آن باشیم تا پیامی را که انقلاب اسلامی برای دوران جدید ارائه کرده، به نحوی شایسته به جهانیان معرفی کنیم. از این رو باید از راه‌های مستقیم و غیرمستقیم از انواع پیام‌های اثرگذار در جهت تبیین اقدام کنیم تا با هرگونه تحریفی از سوی دشمن با هدف تاثیرگذاری و انحراف افکار عمومی مقابله کنیم.  



دیدگاهتان را بنویسید