وزیر خارجه مجارستان بوداپست نیرو و یا سلاح به اوکراین نمی فرستد


بلگراد-ایرنا- وزیر امور خارجه مجارستان درباره جنگ در اوکراین گفت: مجارستان سرباز یا سلاح به اوکراین نمی‌فرستد و بخاطر حفظ امنیت در کشور اجازه نمی‌دهد که سلاح‌های مرگبار از قلمرو کشورش حمل و نقل شود.


به گزارش ایرنا، «پیتر سیارتو» روز دوشنبه پس از دیدار با «دونیک گروال» وزیر امور خارجه کوزوو افزود: دلیل اخذ چنین تصمیمی این است که محموله‌های چنین تسلیحاتی می‌تواند به اهداف عملیات نظامی دشمن تبدیل شود و ما باید امنیت مجارستان را تضمین کنیم تا درگیر این جنگ نشویم.


«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان نیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مرز مجارستان و اوکراین گفت که کشورش از تمامی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت می‌کند.


اوربان گفت: مجارستان به صراحت اعلام کرده است که از همه تحریم ها حمایت می کند. ما هر تصمیمی را که نخست وزیران اتحادیه اروپا بر سر آن توافق کنند، می پذیریم و حمایت می کنیم.


نخست وزیر مجارستان با بیان اینکه مهم ترین اقدام تلاش برای صلح است، گفت: این یک جنگ است، زمان آن فرا رسیده که متحد باشیم.


به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه مجارستان پیشتر در یک گفت و گوی تلفنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود پیشنهاد داد که مذاکرات بین روسیه و اوکراین برای متوقف کردن جنگ در بوداپست انجام شود.


مجارستان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است که در سال‌های اخیر روابط بوداپست و مسکو  رو به بهبودی بوده است.


مجارستان با وجود اینکه عضو ناتو و اتحادیه اروپا است بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، نخست‌وزیر مجارستان به رغم فشارهای اتحادیه اروپا حاضر نشد که روسیه را تحریم کند. این اقدام مجارستان موجب شد که مقام های اتحادیه اروپا و ناتو از سیاست های بوداپست انتقاد کنند.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.



دیدگاهتان را بنویسید