وین مرکز تحولات در حوزه های مهمی برای ایران و جامعه جهانی است


تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه در دیدار با وزیر خارجه اتریش، ضمن تشکر به خاطر میزبانی از مذاکرات اظهار داشت: امروز وین مرکز تحولات در حوزه‌های مهمی برای ایران و جامعه جهانی است.


به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، وزیر امور خارجه کشورمان و الکساندر شالنبرگ وزیر خارجه اتریش در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین المللی، از جمله مذاکرات جاری در وین گفتگو و تبادل نظر کردند.


امیرعبداللهیان در این ملاقات با تشکر از اتریش به خاطر میزبانی از مذاکرات اظهار داشت: امروز وین مرکز تحولات در حوزه‌های مهمی برای ایران و جامعه جهانی است.


وی با بیان اهمیت خطوط قرمز ایران و عدم امکان نادیده گرفتن آنها در وین تصریح کرد: اگر انتخاب نهایی میان عدم توافق از یک سو و گذر کردن از منافع مردم ایران – به عنوان خط قرمز ما- از سوی دیگر باشد، انتخاب قطعی تهران احترام به منافع ملی و عدم عبور از خطوط قرمز منطقی و مشروع جمهوری اسلامی ایران است. 


وزیر امور خارجه ایجاد و حفظ تعادل میان حقوق و مسئولیت‌ها را اصلی بدیهی برای پایداری هر توافقی دانست و افزود: اکنون طرف های غربی باید تصمیم نهایی خود را بگیرند که آیا می خواهند به تروریسم اقتصادی جاری و بی عملی ها و بدعهدی های خود پایان دهند و یا همچنان می خواهند به بهانه های غیرقابل قبول استخوان لای زخم باقی بگذارند. 


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد، برپایی کارزارهای رسانه ای از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا برای دستیابی به اهداف مذاکراتی خود، تاثیری بر ماموریت قطعی مذاکره کنندگان برای صیانت از منافع مردم بزرگ ایران ندارد.


امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: روابط دو کشور ایران و اتریش از سابقه ممتاز وتاریخ چندصد ساله برخوردار بوده و ابعاد مختلفی دارد و نسبت به ارتقای این روابط به تراز ها و سطوح بالاتر ابراز امیدواری کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین خواستار حل و فصل مشکلات کنسولی شهروندان ایران، از جمله مشکلات خانواده های دانشجویان برای دیدار با فرزندانشان، تمدید اقامت برخی دانشجویان و نیز برخی مشکلات بانکی ایرانیان مقیم شد.


الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش نیز با اشاره به ملاقات خود با تمامی روسای هیات های مذاکره کننده در وین اظهار داشت، گام های آخر مذاکرات بسیار سخت و گاهی وقتها نفس گیر است و شاید برخی روزها پیشرفتی حاصل نشود، اما همه باید همچنان تلاش کنیم تا توافق حاصل شود.


وی اضافه کرد، اتریش با وجود اینکه یکی از طرفهای توافق برجام نیست، اما نسبت به هر کمک ممکنی به مذاکرات تعهد قطعی دارد. وی تصریح کرد، تردیدی نیست که احیاء برجام و بازگشت همه طرف ها به تعهدات، راه حل بحرانی است که رئیس جمهوری سابق آمریکا ایجاد کرده و امروز همه در حال رسیدگی به آن هستیم.


وزیر خارجه اتریش همچنین به اراده قطعی وین برای گسترش همه جانبه روابط با تهران اشاره کرده و اظهار داشت، موضوعات کنسولی در گفتگوی میان همکاران دو وزارتخانه قابل رفع خواهند بود.



دیدگاهتان را بنویسید