۹۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پر و پلمب شد


خرم آباد_ ایرنا_ معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای لرستان گفت: امسال ۹۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و پلمب شده است.


به گزارش ایرنا، احمد گودرزی روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: در راستای کاهش آثار زیانبار کمبود آب و جهت جلوگیری از افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی،  برنامه‌ سازگاری با کم آبی در استان با هدف صرفه جویی در مصرف آبهای زیرزمینی به میزان ۱۴۶ میلیون متر مکعب طی یک دوره ۶ ساله تهیه و تصویب شد.


وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات پیش بینی شده در این برنامه پر کردن چاههای غیر مجاز است، ادامه داد: در این راستا با  تلاش نیروهای گشت و بازرسی و همکاری دستگاه قضایی و همچنین نیروی انتظامی استان در سال جاری تعداد ۴۷ حلقه چاه غیرمجاز در حوضه آبریز کرخه و ۵۰ حلقه نیز در حوزه آبریز کارون پر و مسلوب المنفعه شد. مجموع حجم صرفه جویی در اثر این اقدام بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده است.


گودرزی با  اشاره به توقیف ۲۳ دستگاه حفار غیرمجاز در حوضه آبریز کارون و ۲ دستگاه حفار غیرمجاز در حوضه کرخه در سال جاری افزود: به منظور جلوگیری از تخلفات اضافه برداشت ۹۱۳ حلقه چاه شناسایی شد که از این تعداد، برق ۱۶۲ حلقه چاه متخلف قطع و ۴۲ حلقه چاه نیز پلمب شد.


وی تاکید کرد: ضمن اخذ جریمه خسارت به آبخوان، با صدور اخطار تمامی این چاه‌ها مکلف به نصب کنتور هوشمند شدند ؛ انتظار داریم با ایجاد حساسیت و افزایش آگاهی در میان عموم افراد جامعه، متولیان دولتی و بهره برداران بخش کشاورزی، تغییر نگرش و در نتیجه تغییر رفتار در نحوه برخورد با آب و منابع آب زیرزمینی صورت پذیرد.



دیدگاهتان را بنویسید