محاسبه زمان سفر با مترو تهران


محاسبه زمان سفر با مترو تهران

به گزارش حرف تازه، مترو تهران، به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه عمومی در شهر تهران حجم بسیار زیادی از افراد را روزانه در شهر به مقصدشان میرساند و در زمان‌های پر ترافیک تهران وسیله نقلیه سریعتری نسبت به ماشین شخصی است اما با این حال مزایا و معایب خاص خود را دارد. در زیر به برخی از مزایا و معایب سفر با مترو در تهران اشاره می‌کنیم:

https://s31.picofile.com/file/8472920476/safar.jpg

مزایا:

سرعت: یکی از اصلی‌ترین مزایای سفر با مترو تهران، سرعت بالای آن است. مترو از ترافیک شهری مستقل است و به دلیل عبور از زیر زمین، تاثیر کمتری از ترافیک خیابانی می‌پذیرد.

هزینه: سفر با مترو تهران معمولاً از نظر هزینه مقرون به صرفه است (درحال حاضر هزینه‌ای بین ۳ تا ۴ هزار تومان به ازای هر سفر). قیمت بلیت مترو نسبت به سایر وسایل نقلیه ارزان‌تر است و برای اکثر افراد قابل قبول است.

دسترسی آسان: شبکه گسترده و تعداد زیاد ایستگاه مترو تهران باعث می‌شود که در اکثر نقاط شهر به راحتی در دسترس باشد. البته باید توجه داشت که بعضی مناطق ممکن است نسبتا از ایستگاه مترو دور باشند به عنوان مثال میدان ونک که از مناطق پر رفت و آمد تهران محسوب میشود حدودا ۳۰ دقیقه با ایستگاه مترو بصورت پیاده، فاصله دارد. ایستگاه مترو حقانی بدلیل اینکه نزدیک ترین ایستگاه مترو به پل طبیعت ، ونک، باغ کتاب و… است همواره جزو ایستگاه‌های پرازدحام تهران است به همین دلیل با توجه به مبدا شما ممکن است استفاده از BRT و یا تاکسی در برخی مناطق گزینه بهتری نسبت به مترو باشد.

کاهش آلودگی هوا: استفاده از مترو به عنوان وسیله نقلیه عمومی باعث کاهش تعداد خودروهای خصوصی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

راحتی و امنیت: مترو به دلیل ساختار زیر زمینی خود، از راحتی و امنیت بیشتری برخوردار است. مسافران معمولاً می‌توانند در طول سفر خود راحتی لازم را تجربه کنند و نگرانی کمتری در مورد تصادف، ترافیک و یا سرقت داشته باشند.

معایب:

شلوغی: در ساعات اوج، مترو تهران شلوغ است و ممکن است مسافران به دلیل ازدحام بیش از حد افراد دچار مشکل شوند. این مسئله می‌تواند سبب بروز استرس و اذیت شود.

محدودیت‌ها در حمل و نقل بار: مترو تهران برای حمل و نقل بار سنگین مناسب نیست و معمولاً از این وسیله برای حمل و نقل اشخاص استفاده می‌شود. این محدودیت می‌تواند برای برخی از مسافران که نیاز به حمل وسیله دارند، مشکل ساز باشد.

محدودیت‌های زمانی: مترو تهران در ساعات ۵ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۰ شب فعالیت دارد و در ساعات شبانه فعالیت نمیکند. این محدودیت زمانی می‌تواند برای افرادی که نیاز به حرکت در ساعات غیر اداری دارند، مشکل ساز باشد.

عدم ارائه خدمات به مناطق دورافتاده: برخی مناطق دورافتاده تهران ممکن است به دلیل عدم وجود خطوط مترو، مترو در دسترس نیست. این معضل می‌تواند برای افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند، دسترسی به مترو را محدود کند. گرچه مترو به شهرهای دیگری مانند پرند هم رسیده است اما در بسیاری از مناطق همچنان دسترسی به مترو وجود ندارد

محدودیت‌های فضایی: در برخی از خطوط مترو تهران، فضای کافی برای جابجایی آسان مسافران وجود ندارد. این ممکن است منجر به تجمع زائد در واگن‌ها و دشواری در ورود و خروج مسافران یا گاها منجر به فشار و بیشهوشی شود.

نحوه محاسبه زمان سفر با مترو تهران

در جواب کوتاه میتوان اینطور گفت که بهتر است به ازای هر ایستگاه تقریبا ۲ دقیقه زمان درنظر بگیرید تا زمان تقریبی سفر را محاسبه کنید اما اگه به دنبال جواب کاملتری باشیم میتوان به این صورت عمل کرد:

ایستگاه مبدا و مقصد خود را مشخص کنیم (از این قسمت میتوانید نقشه مترو تهران با کیفیت بالا را مشاهده و دانلود کنید)

دقت کنید که چندین بار باید خط خود را عوض کنید و به ازای هرکدام ۱۰ دقیقه زمان درنظر بگیرید.

تعداد ایستگاه‌هایی که باید طی کنید را نیز بشمارید و برای هر کدام ۲ دقیقه زمان درنظر بگیرید.

با نقشه گوگل مسافتی که باید پیاده تا ایستگاه طی کنید را نیز چک و اضافه کنید.

حال زمان تقریبی سفرتان با مترو را محاسبه کرده‌اید.

https://s30.picofile.com/file/8472920484/safar2.jpg

برنامه محاسبه زمان مترو

سایت مترو تهران که توسط شهرداری تهیه شده است، برنامه‌ای برای برنامه‌ریزی سفر با مترو تهران تهیه کرده است که البته گزارش عدم عملکرد آن توسط بسیاری از کاربران گزارش شده است و با مشکلات سروری دست به گریبان است.

جدای از این مسئله معمولا با توجه به شرایط ترافیکی خطوط ریلی، متروها طبق زمانبندی حرکت نمیکنند و به اطلاعات برنامه‌ها نمیتوان اعتماد کرد

بهترین گزینه مراجعه حضوری به ایستگاه‌هاست چرا که فاصله بین حرکت متروها زیاد نیست و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

نکته مهم در زمان بندی برای سفر با مترو تهران این است که همیشه بازه زمانی بیشتری در ساعت‌های ۷ تا ۹ صبح و ۴ تا ۸ عصر درنظر بگیرید، به این دلیل که در روزهای کاری در این ساعات متروها بشدت شلوغ هستند و امکان دارد که نتوانید در اولین مترو سوار شوید و مجبور شوید دقایقی را تا رسیدن قطار بعدی تحمل کنید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید